Revista Informatii Agrorurale va ofera ,fara bani,spatiul pentru publicat orice text si oferte sau cereri la Anunturi Gratuite pe www.informatii-agrorurale.ro
Citeva spicuiri: (Investitii in exploatatii agricole)4.1 si 6.1 (Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri) prin care sunt stabilite conditiile si criteriile accesarii fondurilor europene acordate prin PNDR 2014 – 2020 pentru activitatile prevazute in aceste forme de finantare. Totodata a mai fost publicat si Ghidul Solicitantului pentru Masura 19 – submasura 19.1 (Sprijin pregatitor pentru elaborarea strategiilor pentur dezvoltare locala).
Noi reguli pentru obținerea celor 50.000 de euro din fondurile europene nerambursabile pentru tinerii fermieri
Instalarea tânărului fermier este considerată finalizată la momentul implementării corecte a planului de afaceri.
Beneficiarii sub-măsurii 6.1. „Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri” din noul PNDR 2014-2020:
Cheltuielile de consultanță şi pentru managementul proiectului sunt eligibile dacă respectă aceste prevederi şi se decontează proporțional cu valoarea fiecărei tranşe de plată aferente proiectului.
Fermierii pot obține fonduri europene nerambursabile pentru mai multe proiecte derulate prin Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR) 2014-2020, dacă accesează mai multe măsuri, potrivit proiectului Cadrului Național de Implementare a PNDR, versiunea ianuarie 2015.
PNDR 2020: gradul de finanțare nerambursabilă poate ajunge la 90%
2. In timp ce Traian Băsescu ne arata cum se poate prospera din banii amarastenilor,bietii Fermieri isi pun pielea la saramura PNDR-ului :”Acum vedeţi banii SECURITĂȚII manifestându-se în trustul Antena 3. Victor Ponta este întruchiparea perfectă a FARSORULUI”
Preşedintele Traian Băsescu a participat la lucrările Congresului Extraordinar al PNŢCD, unde a spus că Antena 3 şi RTV duc o campanie de “păcălire a românilor” şi a avertizat că Legislativul va “pune cătuşe DNA-ului”. “Elena Udrea este bună pentru România”, a mai declarat Băsescu.
Preşedintele Traian Băsescu şi-a început discursul:
- Întotdeauna am considerat că dispariţia din parlament a PNŢCD este o dispariţie remontată. Am făcut eforturi să pun cap la cap cele trei fracţiuni din PNŢCD, încercând să readuc partidul pe scena principală a partidului.
- PNŢCD este reprezentat în Parlament în momentul de faţă, o reuşită parţială.
- Ce am înțeles de la înțelepții partidului dvs a fost că era nevoie de o curățare a societății românești de propriul ei trecut, era nevoie de o atitudine politică în primul rând, și această realitate pe care am înțeles-o de la dl Coposu, dl Diaconescu, dl Galbeni, a fost o realitate pe care am incercat să o materializez și am reușit parțial în mandatul meu, fie că vorbim de condamnarea comunismului, fie de nevoia predării arhivelor fostei securităț Astăzi 12 milioane dintre dosarele fostei Securități sunt la CNSAS. S-au deschis arhivele statului.
- Astăzi nu este suficient valorificat acest lucru, dacă ar fi mai popularizat ceea ce s-a găsit în arhive, nu ar mai există indoaiala că trebuie condamnată propagandă de tip bolșevic pe care unele televiziuni o fac, și, că să nu fie dubii, mă refer la Antenă 3 și RTV.
- Din păcate nu o fac numai oameni în vârstă, o fac tineri, foarte bine plătiţi. ce să învăţăm de la cei care vor să ajungă preşedinţi susţinuţi de aceste mijloace de propagandă, fie că vorbim de domnul Ponta, fie de domnul Tăriceanu. Sunt lucruri care ne arată că urmele vechiului regim nu sunt şterse.
- Avem nevoie de solidaritate ca să construim o Românie aşa cum vrem să fie: o Românie a statului de drept.
- Azi, printr-o propagandă ticăloasă, mulţi vor să ne aducă înapoi în vremea regimului Năstase-Iliescu. În România a fost o revoluţie, dar a fost confiscată.
- Victor Ponta este întruchiparea perfectă a farsorului. Tipul acesta de farisei sunt la fel de periculoşi ca şi cei pe care i-au crescut. Sunt mai periculoşi, pentru că lumea îi crede că sunt tineri. Nu putem explica cât de toxică este generaţia de politicieni care s-au aşezat în siajul vechilor comunişti. O fac mai subtil şi utilizând mijloace mass-media mai puternice.
- Aceste alegeri sunt fundamentale.
- Vedem printre candidaţi care s-ar întoarce la mentalitatea de dinainte de revoluţie: Ponta, Tăriceanu, Meleşcanu.
- Cum este posibil să fie credibili candidaţi care în vara lui 2012 loveau fără rezerve în statul de drept şi nici azi nu recunosc că a fost o greşeală enormă, care adecredibilizat România.
- În lista de candidaţi nu avem foarte multe alternative.
- V-aş atenţiona la campania furibundă de denigrare a tot ceea ce poate fi democratic declanşată de Antena 3 şi RTV. Este o bătălie fără menajamente în procesul de păcălire a românilor.
- Alegerea unui candidat care nu a făcut compromisuri ar fi şansa României.
- Democraţia şi statul de drept nu sunt un bun câştigat definitiv în România. Se poate pierde în câteva săptămâni. Aceşti ticăloşi nu vor lucra cu armata şi structurile de securitate, ci cu forţa Parlamentului. Vor pune ei cătuşe DNA-ului, prin legi. Acesta este marele pericol pe care România îl are în faţă.
- Fac un apel la toţi românii să înţeleagă capcana spre care îi împing antenele lui Vociulescu. Sunt oameni se pretind intransigenţi şi care în interiorul trustului Grivco au semnat transferul a milioane de dolari către diverse firme din Grivco. Acum vedeţi manifestându-se banii securităţii în trustul Antena 3. Minciună, propagandă este ceea ce face Antena 3, alături de RTV, trustul lui Ghiţă.
- Din păcate acest turnător şi-a găsit mulţi turnători din generaţia tânără, prestând seară de seară cu o nonşalanţă care pe mine mă sperie.
- Am toate elementele să spun că România este într-un moment de special.
- După alegeri, să organizăm un referendum naţional pe tema monarhiei.
- Vă garantez că Elena Udrea este un om inteligent, nu veţi găsi compromisuri politice – eu am făcut compromisuri politice. Sper ca la nevoie să le facă, dacă va câştiga, pentru că politica este şi o artă a compromisului. Ce m-a impresionat la Elena Udrea a fost că, după mine, a fost al doilea om atacat de trusturile lui Voiculescu. Asta o recomandă ca politician.
- Am convinferea că Elena Udrea este bună pentru România.
Elena Udrea şi Aurelian Pavelescu au semnat, la 30 august, un protocol de constituire a alianţei politice PMP-PNŢCD, pentru susţinerea candidaturii Elenei Udrea la Preşedinţie şi în perspectiva alegerilor parlamentare din 2016. Ea a spus, la acel moment, că PNŢCD se află “şi de această dată de partea binelui”.
Pe 25 martie 2015 se vor deschide primele două măsuri de finanțare pe noul PNDR 2014-2020, iar ghidurile solicitantului se vor publica până la finele acestei săptămâni. Este vorba despre măsurile pentru tineri fermieri și investiții în ferme. În ceea ce privește sub-măsura 6.1. „Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri”, Ministerul Agriculturii a publicat fișa actualizată, care stă la baza Ghidului Solicitantului.
În cadrul acestei sub-măsuri se va sprijini instalarea pentru prima dată a tinerilor fermieri, ca șefi sau manageri ai unei exploataţii agricole. Instalarea ca tânăr fermier este un proces care implică realizarea unor etape. Acest proces trebuie să fi început și să fie încă în curs de desfășurare în momentul în care tânărul fermier depune cererea de finanţare pentru accesarea sprijinului acordat prin intermediul acestei submăsuri.
Una dintre obligațiile care trebuie îndeplinite în vederea obținerii fondurilor europene nerambursabile pentru tinerii fermieri este înregistrarea tânărului fermier ca micro-întreprindere/întreprindere mică cu maximum 24 de luni înaintea depunerii cererii de finanţare (între timp, fermierul pregătește planul de afaceri, organizează activităţile administrative, achiziționarea bunurilor pentru noua întreprindere etc.). Acest pas trebuie să fie încheiat înaintea depunerii cererii de finanţare pentru această sub-măsură.
De asemenea, trebuie depuse formularul de cerere de finanţare împreună cu planul de afaceri (documentele justificative legate de baza materială cu activele deținute la momentul depunerii cererii de finanţare).
Instalarea tânărului fermier este considerată finalizată la momentul implementării corecte a planului de afaceri
Sprijinul acordat va contribui la îmbunătăţirea managementului, la creşterea competitivităţii sectorului agricol şi va susţine procesul de modernizare, precum şi conformitatea cu cerinţele de protecţie a mediului, igienă şi bunăstarea animalelor și siguranţa la locul de muncă. Sprijinul financiar va fi acordat pe baza unui plan de afaceri pentru dezvoltarea exploatației.
„Intervenția prin această sub-măsură va conduce la creşterea numărului de tineri fermieri care încep pentru prima dată o activitate agricolă ca şefi/manageri de exploataţie, care sunt încurajați să promoveze lanțurile scurte de aprovizionare, și, prin urmare, să devină competitivi și să îşi sporească gradul de orientare spre parteneriate. Îmbătrânirea forței de muncă în sector, precum și declinul demografic din zonele rurale determină nevoia unui interes crescut al populaţiei tinere pentru zonele rurale în contextul îmbunătăţirii performanțelor economice ale exploataţiilor agricole. Prin urmare, este necesar să se stabilească un nivel de sprijin optim pentru a încuraja tinerii să acceseze această sub-măsură, ținând cont și de costurile foarte ridicate pentru crearea unei întreprinderi agricole viabile de minimum 12.000 valoare producţie standard”, se arată în documentul citat.
Această sub-măsură vizează încurajarea familiilor tinere din mediul rural de a se stabiliza în mediul rural ceea ce va crea un efect pozitiv asupra economiei naţionale în general. Sprijinul va fi acordat sub formă de sumă forfetară pentru implementarea obiectivelor prevăzute în planul de afaceri pentru a facilita tânărului fermier începerea activităților agricole.
Beneficiarii sub-măsurii 6.1. „Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri” din noul PNDR 2014-2020:
- tânărul fermier așa cum este definit în art. 2 din R(UE) nr. 1305/2013, care se instalează ca unic șef al exploatației agricole. Regulamentul definește „tânărul fermier” ca fiind o persoană cu vârsta de până la 40 de ani la momentul depunerii cererii, care deține competențele și calificările profesionale adecvate și care se stabilește pentru prima dată într-o exploatație agricolă ca șef al respectivei exploatații;
- persoană juridică cu mai mulți acționari unde un tânăr fermier, așa cum este definit în art. 2 din R(UE) nr. 1305/2013 se instalează și exercită un control efectiv pe termen lung în ceea ce privește deciziile referitoare la gestionare, la beneficii și la riscurile financiare legate de exploatație.
Costuri eligibile sub-măsura 6.1. „Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri” din noul PNDR 2014-2020:
Sprijinul se acordă în vederea facilitării stabilirii tînărului fermier în baza Planului de Afaceri (PA). Toate cheltuielile propuse în PA, inclusiv capitalul de lucru şi activităţile relevante pentru implementarea corectă a PA aprobat pot fi eligibile, indiferent de natura acestora.
Condiții de eligibilitate sub-măsura 6.1. „Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri” din noul PNDR 2014-2020:
- Solicitantul trebuie să se încadreze în categoria microîntreprinderilor şi întreprinderilor mici;
- Solicitantul deţine o exploataţie agricolă cu dimensiunea economică cuprinsă între 12.000 şi 50.000 S.O. (valoare producţie standard);
- Solicitantul prezintă un plan de afaceri;
- Solicitantul deține competențe și aptitudini profesionale, îndeplinind cel puțin una dintre următoarele condiții:
- studii medii/superioare în domeniul agricol/veterinar/economie agrară;
- cunoștințe în domeniul agricol dobândite prin participarea la programe de instruire sau angajamentul de a dobândi competențele profesionale adecvate într-o perioadă de grație de maximum 36 de luni de la data adoptării deciziei individuale de acordare a ajutorului;
În cazul sectorului pomicol, vor fi luate în considerare pentru sprijin doar speciile eligibile și suprafeţele incluse în Anexa II din STP, exceptând cultura de căpșuni în sere si solarii.
Alte angajamente sub-măsura 6.1. „Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri” din noul PNDR 2014-2020:
- Implementarea planului de afaceri trebuie să înceapă în termen de cel mult nouă luni de la data deciziei de acordare a sprijinului;
- Solicitantul se angajează să devină fermier activ în termen de maximum 18 luni de la data instalării;
- Înaintea solicitării celei de-a doua tranșe de plată,, solicitantul face dovada creşterii performanţelor economice ale exploatației, prin comercializarea producției proprii în procent de minimum 20 % din valoarea primei tranșe de plată (cerința va fi verificată în momentul finalizării implementării planului de afaceri);
- În cazul în care exploatația agricolă vizează creșterea animalelor, planul de afaceri va prevede în mod obligatoriu amenajări de gestionare a gunoiului de grajd, conform normelor de mediu (cerința va fi verificată în momentul finalizării implementării planului de afaceri).
Principii în ceea ce privește stabilirea de criterii de selecție pentru sub-măsura 6.1. „Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri” din noul PNDR 2014-2020:
- Principiul comasării exploatațiilor, având în vedere numărul exploatațiilor preluate integral;
- Principiul nivelului de calificare în domeniul agricol;
- Principiul sectorului prioritar care vizează sectorul zootehnic (bovine, apicultură, ovine și caprine) și vegetal (legumicultura, inclusiv producţia de material săditor, pomicultură și producția de seminţe);
- Principiul potențialului agricol care vizează zonele cu potențial determinate în baza studiilor de specialitate;
- Principiul utilizării raselor/speciilor locale.
Sume (aplicabile) și rata sprijinului pentru instalarea tinerilor fermieri pin noul PNDR 2014-2020:
Sprijinul public nerambursabil se acordă pentru o perioadă de maxim trei sau cinci ani și este de:
- 000 de euro pentru exploatațiile între 30.000 S.O. și 50.000 S.O.;
- 000 de euro pentru exploatațiile între 12.000 S.O. și 29.999 S.O..
Sprijinul pentru instalarea tinerilor fermieri se va acorda prin noul PNDR 2014-2020, sub formă de primă în două tranșe, astfel:
- 75% din cuantumul sprijinului la încheierea deciziei de finanțare;
- 25% din cuantumul sprijinului se va acorda cu condiția implementării corecte a planului de afaceri, fără a depăși trei/cinci ani de la încheierea deciziei de finanțare.
În cazul neimplementării corecte a planului de afaceri, sumele plătite, vor fi recuperate proporțional cu obiectivele nerealizate.
Perioada de cinci ani se aplică doar pentru sectorul pomicol.
Ghid de accesare a fondurilor europene pentru agricultură 2015
Noul PNDR are 15 măsuri de finanțare și o alocare totală de 9,85 miliarde de euro, accentul fiind pus pe asociere și integrarea producției.
Potrivit variantei de lucru ,cheltuielile privind costurile generale ale proiectului sunt eligibile dacă respectă prevederile art. 45 din Regulamentul (UE) nr. 1305/2013 şi îndeplinesc următoarele condiții:
- sunt prevăzute sau rezultă din aplicarea legislației în vederea obținerii de avize, acorduri şi autorizații necesare implementării activităților eligibile ale operațiunii sau rezultă din cerințele minime impuse de PNDR 2014-2020;
- sunt aferente unor studii şi/sau analize privind durabilitatea economică și de mediu, inclusiv studiul de fezabilitate, întocmite în conformitate cu prevederile legislației în vigoare;
- sunt necesare în procesul de achiziții publice pentru activitățile eligibile ale operațiunii;
- sunt aferente activităților de coordonare şi supervizare a execuției şi recepției lucrărilor de construcții-montaj.
Cheltuielile de consultanță şi pentru managementul proiectului sunt eligibile dacă respectă aceste prevederi şi se decontează proporțional cu valoarea fiecărei tranşe de plată aferente proiectului.
Cheltuielile de consultanţă pentru întocmirea dosarului cererii de finanţare se pot deconta integral în cadrul unei singure tranşe de plată.
Costurile generale ale proiectului trebuie să se încadreze în maximum 10% din totalul cheltuielilor eligibile pentru proiectele care prevăd și construcții-montaj, și în limita a 5% pentru proiectele care prevăd achiziția simplă. Aceste cheltuieli precum și cheltuielile de actualizare vor fi detaliate pentru fiecare măsură în Ghidul solicitantului, iar procentul acordat se stabilește în funcție de tipul şi de complexitatea proiectului.
În cazul proiectelor care necesită acord de mediu cu studiu de impact pentru obținerea acestuia, selecția proiectelor se efectuează fără obligativitatea prezentării acordului de mediu, acesta urmând a se depune în termen de maximum 6 luni de la notificarea solicitantului privind selecția proiectului, sub sancțiunea nesemnării contractului de finanțare cu AFIR.
În cazul proiectelor care necesită acord de mediu fără studiu de impact, selecția proiectelor se efectuează fără obligativitatea prezentării acestuia, iar prezentarea documentului se va face în termen de maximum 3 luni de la notificarea solicitantului privind selecția proiectului, sub sancțiunea nesemnării contractului de finanțare cu AFIR.
Derularea procedurilor de achiziții, inclusiv cele publice, trebuie finalizate și avizate de AFIR în termen de maximum 6 luni pentru proiectele care includ construcții-montaj și maximum 3 luni pentru proiectele care includ achiziții simple, de la data primirii Notificării privind selectarea proiectelor și până la semnarea contractelor de finanțare.
Pentru derularea procedurii de achiziție de utilaje al căror montaj se va realiza în cadrul construcțiilor realizate prin proiectul depus spre finanțare, se pot realiza și aviza după semnarea contractului de finanțare.
Termenele prevăzute anterior se suspendă pe perioada în care AFIR efectuează verificările și perioada necesară soluționării contestațiilor privind achizițiile publice.
Studiile de fezabilitate sau documentațiile de avizare a lucrărilor de intervenție, aferente cererilor de finanțare depuse de solicitanți/beneficiari pentru măsuri/sub-măsuri din PNDR 2014-2020 sau scheme de ajutor, trebuie să fie întocmite conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conținutului-cadru al documentației tehnico-economice aferente investițiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiții şi lucrări de intervenții, cu modificările și completările ulterioare.
În cazul proiectelor integrate, se respectă regulile specifice aplicabile fiecărei sub-măsuri din cadrul a două sau mai multe măsuri diferite din care provin operațiunile respectivului proiect, iar sprijinul va fi acordat din alocarea financiară a sub-măsurii din care face parte operațiunea majoritară din punct de vedere financiar, astfel cum se precizează în Ghidul solicitantului.
Cererile de finanțare însoțite de documentațiile specific măsurilor/sub-măsurilor, ca părți componente ale proiectului integrat, pot fi depuse de un solicitant în etape diferite, conform cererilor de lansare de proiecte și alcătuiesc un proiect integrat numai dacă acestea sunt selectate în vederea finanțării. Solicitantul care depune mai multe documentații are obligația de a menționa pentru fiecare apartenența la proiectul integrat. În lipsa furnizării acestei informații documentația respectivă are regimul unui proiect simplu, în condițiile prezentei hotărâri.
În Ghidul solicitantului specific fiecărei sub-măsuri/măsuri se cuprind tipurile de documente, avize, autorizații sau studii, după caz, precum și termenul de prezentare a acestora la AFIR sau APIA de către solicitanți.
În afara costurile generale ale proiectului, cheltuielile necesare pentru implementarea proiectului sunt eligibile dacă:
- sunt realizate efectiv după data semnării contractului de finanțare sau notificării AFIR privind selecția proiectului, după caz, şi sunt în legătură cu îndeplinirea obiectivelor investiției/lor fiecărei măsuri/sub-măsuri, cu excepția cheltuielilor necesare implementării proiectelor care presupun și înființare/reconversie plantații pomicole, realizate în cadrul sub-măsurii 4.1a „Investiţii în exploataţii pomicole”, care pot fi efectuate după depunerea cererii de finanțare, conform art. 60 (2) din Regulamentul (UE) nr. 1305/2013);
- sunt efectuate pentru realizarea investiției cu respectarea rezonabilității costurilor;
- sunt efectuate în conformitate cu prevederile contractului de finanțare semnat cu AFIR;
- sunt înregistrate în evidențele contabile ale beneficiarului, sunt identificabile, verificabile şi sunt susținute de originalele documente lor justificative, în condițiile legii.
La solicitarea AFIR, beneficiarul este obligat să furnizeze toate informațiile legate de contractori și subcontractori, conform cerințelor acesteia.
Beneficiarii sunt obligați să respecte rezonabilitatea prețurilor prin:
- respectarea limitelor de prețuri din baza de date a AFIR și /sau
- respectarea procedurilor privind achizițiile publice pentru beneficiarii publici și a procedurilor de achiziție pentru beneficiarii privați;
- respectarea valorilor costurilor standard,conform H.G. nr. 363/2010 privind aprobarea standardelor de cost pentru obiective de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările ulterioare, în cazul beneficiarilor publici;
- respectarea valorilor pentru contribuția în natură, potrivit fișelor sub-măsurilor 4.1 „Investiții în exploatații agricole” și 4.1a „Investiţii în exploataţii pomicole” din PNDR 2014-2020.
Pentru Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR) 2014-2020, au fost enumerate categoriile de solicitanți care nu pot accesa fonduri europene nerambursabile pentru agricultură în actuala perioadă de programare.
Astfel, conform documentului citat (aflat în variantă de lucru, n.r.), categoriile de solicitanți sau beneficiari ai măsurilor sau sub-măsurilor de investiții derulate prin PNDR 2014 – 2020, restricționate de la finanțare, sunt, după caz:
- solicitanții/beneficiarii înregistrați în Registrul debitorilor AFIR, atât pentru Programul SAPARD, cât și pentru FEADR, până la achitarea integrală a datoriei față de AFIR, inclusiv a dobânzilor și majorărilor de întârziere;
- solicitanții/beneficiarii care au contracte de finanțare încetate din proprie inițiativă, pentru 1 an de la data rezilierii, iar solicitanții/beneficiarii care au contracte de finanțare încetate pentru nerespectarea obligațiilor contractuale din inițiativa AFIR, pentru 2 ani de la data rezilierii;
- solicitanții/beneficiarii care au acționat în nume propriu sau prin reprezentanți autorizați legal ori prin persoane interpuse, în privința cărora s-a constatat că au prezentat declarații pe proprie răspundere neconforme cu realitatea și astfel au creat avantaje necuvenite, timp de 2 ani de la data constatării; sunt exceptate erorile materiale asupra unor elemente neesențiale, care nu afectează conținutul declarației pe proprie răspundere;
- beneficiarii Programului SAPARD sau ai cofinanțării FEADR, care se află în situații litigioase cu AFIR, până la pronunțarea definitivă și irevocabilă a instanței de judecată în litigiul dedus judecății;
- întreprinderi în dificultate conform prevederilor specifice din fișele submăsurilor PNDR 2014-2020;
- solicitanții/beneficiarii/reprezentanți legali ai acestora, în privința cărora AFIR a constatat printr-un act administrativ că au creat condiții artificiale, timp de 2 ani de la data constatării.
Astfel, un solicitant sau beneficiar poate obține finanțare nerambursabilă din FEADR și de la bugetul de stat pentru mai multe proiecte de investiții depuse pentru măsuri/sub-măsuri diferite din cadrul PNDR 2014-2020, cu respectarea condițiilor de eligibilitate ale programului, respectării regulilor ajutoarelor de stat și a celor „de minimis”, după caz, și dacă nu creează artificial condiţiile necesare pentru a obţine în mod necuvenit un avantaj, fapt care contravine obiectivelor măsurii/submăsurii/schemei de ajutor.
În cazul în care solicitantul și/sau interpuși ai acestuia depun în același timp mai multe proiecte alăturate, în cadrul aceleiași sub-măsuri, care formează împreună un flux de producție și/sau procesare unitar, proiectele sunt neeligile. Solicitantul poate depune un alt proiect pentru o investiție alăturată care face parte din același flux tehnologic numai după finalizarea proiectului depus anterior.
Solicitantul/beneficiarul care accesează fonduri europene nerambursabile din FEADR și de la bugetul de stat pentru mai multe proiecte de investiții depuse pentru măsuri/sub-măsuri diferite din cadrul PNDR 2014-2020 trebuie să facă dovada existenței cofinanțării private, cumulat pentru toate proiectele.
Potențialii beneficiari/beneficiarii PNDR 2014-2020 care prezintă dovada cofinanţării private prin extras de cont trebuie să solicite instituției bancare să blocheze, în contul special al proiectului, 50% din sumă, care va fi folosită numai în vederea efectuării plăților privind implementarea proiectului. Sumele respective sunt purtătoare de dobânzi la un nivel negociat cu banca și se deblochează numai pe baza solicitărilor beneficiarilor avizate în prealabil de către AFIR.
În situația proiectelor de infrastructură, ale aceluiași beneficiar care vizează investiții în infrastructura de apă/apă uzată și rutieră, situate parțial sau total pe același amplasament, proiectul aferent realizării infrastructurii rutiere va fi depus după realizarea infrastructurii de apă/apă uzată.
Beneficiarii trebuie să prezinte cererea pentru prima tranșă de plată și documentele justificative în termen de cel mult 4 luni de la data semnării contractului de finanțare în cazul proiectelor pentru achizițiile simple și în termen de cel mult 8 luni în cazul proiectelor pentru achiziții complexe care prevăd construcții-montaj.
Pentru beneficiarii sprijinului acordat în vederea plantării de specii perene, agricole și forestiere, termenul pentru depunerea cererii de plată este de maximum 24 luni de la data semnării contractului de finanțare și pentru motive temeinice și justificate în mod corespunzător, acest termen se poate prelungi cu încă cel mult 6 luni, cu plata penalităților prevăzute în contractul de finanțare.
Beneficiarii care nu respectă termenele de depunere a cererilor de plată nu mai pot obține finanțarea publică, contractul fiind reziliat.
De asemenea, plata avansului către beneficiar nu este considerată tranșă de plată. Condițiile, modalitatea de solicitare și acordare a avansului se detaliază în Ghidul solicitantului, care va fi elaborat după aprobarea de către Comisia Europeană a PNDR 2014-2020.
Pentru investițiile care prevăd construcții montaj, publicarea în SEAP sau pe site-ul AFIR a achizițiilor se va efectua în baza proiectelor tehnice de execuție avizate în prealabil de AFIR.
„Este interzisă crearea de condiții artificiale, respectiv situația/situațiile în care solicitanții/beneficiarii recurg la diverse metode pentru a obține un avantaj necuvenit, în ceea ce privește eligibilitatea, selecția proiectului sau obținerea unei intensități suplimentare a sprijinului, iar în cazul constatării unor astfel de situații, în orice etapă de derulare a proiectului, acesta este declarat neeligibil și, după caz, se procedează la recuperarea sprijinului financiar”, potrivit proiectului Cadrului Național de Implementare a PNDR, versiunea ianuarie 2015.
Solicitanții ai căror asociați/acționari majoritari au această calitate în două sau mai multe întreprinderi nu pot solicita sprijinul financiar nerambursabil, în acelaşi timp, în cadrul aceleiaşi sub-măsuri, pentru același tip de investiție. În acest caz poate fi eligibilă cererea de finanțare depusă de o singură întreprindere, care are în comun cu alte întreprinderi același acționar majoritar.
La sesizarea motivată și susținută cu dovezi a unui beneficiar/contractor cu finanțare din FEADR, cu privire la consultanții/contractorii/beneficiarii acestuia care nu se achită de obligațiile contractuale, cu excepția cazurilor de forță majoră, AFIR/MADR, după o verificare prealabilă și în baza unui act administrativ de constatare, poate să includă și să facă publice informațiile despre aceștia în Lista consultanților/contractorilor/beneficiarilor care nu își respectă obligațiile contractuale. Informații privind consultanții, contractorii și beneficiarii sprijinului financiar neambursabil care nu își respectă obligațiile contractuale vor putea fi consultate pe site-ul oficial al AFIR.
PNDR 2020: gradul de finanțare nerambursabilă poate ajunge la 90%
Ministerul Agriculturii a mai deschis două linii de finanțare din fonduri europene prin noul PNDR anul acesta, dar fermierii nu s-au înghesuit să acceseze fondurile, întrucât, în cadrul noilor sesiuni, gradul de finanțare nerambursabilă va fi mult mai mare.
Daniel Constantin a arătat că principiul de bază al noului PNDR este integrarea producției și scurtarea lanțului de la producător la consumatorul final, accentul fiind pus pe ferma de familie, ceea ce înseamnă că micii producători care nu vor solicita fonduri europene nerambursabile pentru agricultura doar pentru dezvoltarea producției, ci și pentru procesarea acesteia vor obține mai mulți bani. Spre exemplu, cei care vor solicita fonduri europene nerambursabile pentru agricultura doar pentru zona de producție vor putea obține 50% din valoarea proiectului, jumătate din valoarea acestuia urmând să fie asigurată din buzunarul propriu sau prin credite.
În schimb, cei care vor cere fonduri europene nerambursabile pentru agricultura atât pentru dezvoltarea producției, cât și pentru procesarea ei vor primi încă 20% din valoarea proiectului, astfel încât gradul de finanțare europeană nerambursabilă va ajunge la 70%. Procesarea poate însemna înființarea unui centru de procesare a cerealelor pentru obținerea de furaje, a unei linii de abatorizare sau de fabricare a dulcețurilor.
În plus, dacă proprietarul unei ferme de familie se asociază cu alți mici producători, vor mai obține încă 20%, ceea ce înseamnă că vor putea acoperi din fonduri europene nerambursabile pentru agricultura până la 90% din valoarea proiectului.