Asa ca ,pune birocraţia sa loveasca pe micii producători. Bătrânele care îşi duc traiul de pe o zi pe alta cu puţinii bani câştigaţi din vânzarea câtorva legături de ceapă sau pătrunjel riscă amenzi usturătoare.Persoanele fizice care vând produse agricole fara un atestat de producător,inlocuitor al actualului certificat de producător,sunt puse pe drumuri si pe cheltuieli,inclusiv pentru a cotiza institutiile birocratice si chiar capii asociatiilor ori sindicalistilor !
Ulterior aceştia vor solicita şi la primărie şi carnetul de comercializare, care se eliberează în termen de cinci zile lucrătoare, după o verificare în gospodărie. Incălcarea acestor norme se sancţionează cu până la 22.000 de lei.Noile reguli, nu oferă soluții clare și eficiente pentru eliminarea unor piedici reale pentru micii producători. Un exemplu este alocarea spațiilor de vânzare din piețele agroalimentare unor falși producători, care, în realitate, acționează ca intermediari, oferind spre vânzare o cantitate mult mai mare de produse față de cea care ar putea fi obținută, în mod obiectiv, pentru suprafețele de teren deținute. Noua reglementare tratează doar superficial și alte aspecte negative ce determină lipsa unei oferte variate de produse agricole autohtone și informarea necorespunzătoare a consumatorilor cu privire la proveniența și calitatea produselor. Prevederile legate de eticheta de produs și de obligativitatea alocării de spațiu pentru producătorii care comercializează produse din ferma proprie sunt importante, dar nu rezolvă problema practicilor de intermediere care afectează direct competitivitatea micilor producători.
Formalismul si marea birocratie lovesc tot in micii producatori
Actul normativ a introdus noi condiții care trebuie îndeplinite de producătorii agricoli care doresc să comercializeze produse agricole proprii. Pe lângă atestatul de producător, care înlocuiește actualul certificat de producător și se eliberează tot de către primărie, doar după consultarea asociațiilor locale ale agricultorilor, se introduce obligativitatea deținerii unui carnet de comercializare a produselor. Acesta poate fi utilizat de persoana titulară a unui atestat de producător, precum și de soțul/soția, rudele/afinii de gradul I, pentru comercializarea produselor agricole obținute în ferma proprie. Noile restrictii introduse prin aceste prevederi nu avantajează însă micii producători agricoli. Chiar dacă pot oferi spre vânzare produse de calitate, aceștia comercializează cantități reduse astfel că orice nouă obligație legală riscă să le descurajeze activitatea.Concret, filele din carnetul respectiv sunt completate în trei exemplare, pentru orice fel de vânzare de produse agricole, în orice cantitate și structură sortimentală, indiferent de calitatea cumpărătorului (persoană fizică sau juridică). Dintre acestea, unul este remis cumpărătorului, unul este păstrat de vânzător, iar ultimul rămâne în carnet, în vederea restituirii acestuia primăriei emitente, în termen de 15 zile lucrătoare de la data utilizării ultimei file. Carnetul de comercializare trebuie completat și în cazul transportului de produse agricole, indicând cantitățile și sortimentele transportate. Nerespectarea regulilor privind utilizarea carnetului de comercializare se sancționează cu amendă.
Noul act normativ stabilește DOAR o perioadă tranzitorie de 180 de zile de la data intrării în vigoare si necesita noi cheltuieli
După expirarea acestui termen borderoul de achiziție sau certificatele de producător, utilizate anterior noilor reglementări, nu mai sunt valabile. Pentru a putea fi implementate noile măsuri propuse, în viitorul apropiat se va impune adoptarea unor acte normative subsecvente, cum ar fi ordinele prin care să fie aprobate modelul atestatului de producător, al carnetului de comercializare, al registrului de evidență a atestatelor de producător și regimul de completare a acestora. Având în vedere perioada tranzitorie relativ scurtă, noile reglementări riscă să nu poată fi implementate la nivel local, în termenul menționat.
Modificările legislative introduc noi formalități și taxe suplimentare , fără a le asigura cadrul propice dezvoltării
Problema lipsei de personal din cadrul autorităților locale va fi resimțită cu atât mai mult, în noua reglementare, întrucât formalismul accentuat presupune activități suplimentare pentru verificările necesare în vederea atestării calității de producător. Avizul structurilor asociative (în măsura în care acestea sunt constituite) ori, după caz, al entităților teritoriale stabilite în condițiile legii, în acest scop, cu privire la eliberarea atestatelor de producător are caracter “consultative”.Așadar, în absența unor măsuri coercitive reale care să asigure transparența totală în modul de eliberare a atestatelor de producător, eficiența acestei dispoziții este îndoielnică. În realitate, prin acest act normativ nu se reușește efectiv sprijinirea producătorilor agricoli, ci din contră aceștia sunt supuși unor verificări suplimentare ,respectiv pentru plata unor taxe suplimentare noi, pentru a obține documentația necesară în vederea comercializării produselor.Totodata,li se induce obligatia indirecta de a se inregimenta fortat in anumite forme “organizatorice “ …pentru a cotiza.