Urmare a faptului ca Preşedintele Traian Băsescu a cerut Senatului, în 9 decembrie 2013, reexaminarea Legii de aprobarea a OUG 58/2013 care modifică legea Legea 283/2010 a camerelor agricole şi abrogă articolul II din Legea nr. 122/2012 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 283/2010, Senatul a respins propunerile preşedintelui Băsescu de modificare a legii camerelor agricole.
OUG 58/2013: Fără Comitet Naţional de Iniţiativă, dar cu implicarea prefectului
Traian Băsescu a motivat drept „nejustificată” desfiinţarea Comitetului Naţional de Iniţiativă, fără de care „alegerile pentru camera agricolă la nivel naţional nu vor mai putea fi validate şi finalizate”, se arată în motivarea cererii de reexaminare. „Având în vedere că, potrivit articolului I pct. 3 din OUG nr. 58/2013, se defiinţează Comitetul Naţional de Iniţiativă, considerăm că această soluţie nu este justificată, întrucât Comitetul Naţional de Iniţiativă, conform legii, şi-a îndeplinit obligaţiile ce vizau înscrierea camerei agricole la nivel naţional şi aprobarea comitetelor de iniţiativă de înfiinţare a camerelor agricole. Prin desfiinţarea Comitetului Naţionale de Iniţiativă, alegerile pentru camera agricolă la nivel naţional nu vor mai putea fi validate şi finalizate. (…)”, se arată în cererea de reexaminare a preşedintelui Băsescu.
Preşedintele nu este de acord cu implicarea prefectului în înfiinţarea comitetului judeţean de iniţiativă a camerelor agricole, care sunt organizaţii apolitice, şi nici cu eliminarea listei de minim 25 de susţinători pentru fermierii care candidează ca independenţi pentru un loc în camera agricolă.
Băsescu preciza că mai vrea ca funcţia de preşedinte al Camerei Agricole Naţionale să fie asimilată funcţiilor de demnitate publică, cum era prevăzut în legea 283/2010, dar şi ca noile camere agricole să păstreze patrimoniul celor actuale, patrimoniu fără de care nu pot funcţiona.
„În ceea ce priveşte Colegiul Camerei Agricole Naţionale, potrivit dispoziţiilor art. 12 alin. 7 din Legea nr. 283/2010, în forma republicată: “Funcţia de preşedinte este asimilată funcţiilor de demnitate publică, conform legii”. Abrogarea acestui alineat prin pct. 13 al alinentului I din OUG nr. 58/2013, nu se impune având în vedere că odată cu calitatea de demnitar acordată preşedintelui, acestuia îi incumbă şi o serie de obligaţii ce ţin te integritatea şi transparenţa funcţiei pe care o îndeplineşte”, se precizează în cererea de reexaminare transmisă Senatului.