Toate persoanele care vor sa-si construiasca locuinte, inclusiv la tara, sunt nevoite sa angajeze un diriginte de santier . Cei care nu procedeaza in acest fel risca sa primeasca amenzi de pana la 10.000 de lei;Pachete medicale 2015: De ce servicii gratuite poti beneficia in acest an la dentist?

rrr  Din cuprins:Iata noile reguli privind concediul si indemnizatia de crestere a copilului au fost publicate si se aplica deja;Din 2016,cresc taxele pentru casele proprietăţi personale ; Multe poveri cresc, de miine,in timp ce scăderea taxelor, cu excepția TVA de 20%, a fost amânată pentru 2017 conform acordului dintre partide, majorarea impozitelor locale, prevăzută de noul Cod fiscal, este certă;Pentru cei care acceseaza fonduri,le prezentam lista AFIR cu firme de consultanță în fonduri europene pentru fiecare județ; “Concubinajul, aspecte esențiale cu privire la comuniunea de bunuri”;Noile modificari la Legea pensiilor se aplica ;Cine se pensioneaza mai devreme? Mai multi pensionari vor beneficia de cresterea pensiei. Modificarile la Legea pensiilor au intrat in vigoare

 

Toate persoanele care vor sa-si construiasca locuinte, inclusiv la tara, sunt nevoite sa angajeze un diriginte de santier . Cei care nu procedeaza in acest fel risca sa primeasca amenzi de pana la 10.000 de lei

Casă pe structură de lemn

Persoanele care vor sa construiasca locuinte — sau sa le modifice, modernizeze, repare, consolideze — trebuie sa aiba proiecte tehnice verificate si sa angajeze un diriginte de santier pentru controlarea lucrarilor, potrivit Legii nr. 10/1995. Pana ieri, actul normativ prevedea ca, in mediul rural si in satele ce apartin oraselor, erau exceptate de aceste reguli locuintele cu parter si parter plus un etaj, precum si anexele gospodaresti.

 

Aceasta exceptie a fost eliminata, potrivit Legii nr. 177/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, care a aparut in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 484 din 2 iulie si care se aplica efectiv de astazi.

 

Concret, si cei care construiesc case la tara — sau care fac lucrari de interventie la locuintele existente — sunt obligati sa angajeze diriginti de santier autorizati, chiar daca cladirea va avea doar parter sau parter cu un etaj. In plus, de verificarea calitatii lucrarilor se ocupa si responsabilii tehnici cu executia autorizati, care sunt angajati de catre persoanele ce executa efectiv lucrarile.

 

“Verificarea calitatii lucrarilor executate pentru realizarea constructiilor si a interventiilor la constructiile existente, pentru care se emit (…) autorizatii de construire sau de desfiintare, este obligatorie si se efectueaza de catre investitori prin diriginti de santier autorizati, angajati ai investitorilor si prin responsabili tehnici cu executia autorizati, angajati ai executantilor”, scrie in noul act normativ.

 

Pe deasupra, proiectele, executia lucrarilor si a constructiilor trebuie expertizate tehnic de catre experti tehnici atestati.

 

Atentie! Persoanele care nu angajeaza un diriginte de santier pentru a verifica executia lucrarilor pot fi amendate cu sume cuprinse intre 5.000 si 10.000 de lei.

 

La tara, proiectele tehnice nu sunt controlate pentru casele care au doar parter

 

Proiectele tehnice trebuie controlate, inainte de a fi folosite, de catre verificatori atestati in acest sens, scrie in Legea nr. 177/2015. Verificatorii trebuie neaparat sa fie alte persoane in afara de cele care au intocmit proiectele.

 

“Verificarea proiectelor privind respectarea reglementarilor tehnice referitoare la cerintele fundamentale aplicabile, se efectueaza de catre specialisti verificatori de proiecte atestati pe domenii/subdomenii si specialitati, altii decat specialistii elaboratori ai proiectelor. Verificatorul de proiect atestat nu poate verifica si stampila proiectele intocmite de el, proiectele la a caror elaborare a participat sau proiectele pentru care, in calitate de expert tehnic atestat, a elaborat raportul de expertiza tehnica”, scrie in noua lege.

 

Cu toate acestea, proiectele tehnice nu sunt verificate atunci cand este vorba delocuinte unifamiliale care au doar parter si de anexe gospodaresti ale persoanelor fizice, situate in mediul rural si in satele ce tin de municipii si orase. Aceeasi regula se aplica si pentru constructiile provizorii ce nu necesita autorizatii de construire.

 

Atentie! In cazul lucrarilor care sunt facute fara ca proiectele tehnice sa fie verificate de specialisti atestati, amenzile aplicabile sunt cuprinse intre 10.000 si 20.000 de lei.

 

In alta ordine de idei, autoritatile vor veni sa controleze lucrarile, prin intermediul personalului Inspectoratului de Stat in Constructii (ISC). De la aceste verificari sunt exceptate, totusi, locuintele unifamiliale care au doar parter si anexele gospodarestiale persoanelor fizice, aflate in mediul rural si in satele ce tin de municipii si orase. De asemenea, inspectorii nu controleaza nici constructiile provizorii si lucrarile care se pot face fara a fi necesara o autorizatie de construire.

 

Proprietarii platesc statului o cota din valoarea lucrarilor

 

Noua lege dispune ca investitorii sau proprietarii trebuie sa vireze o anumita suma de bani catre ISC.

 

Mai exact, suma este echivalenta cu o cota de 0,5% din valoarea autorizata (fara TVA) a lucrarilor pentru realizarea locuintelor noi si a lucrarilor de interventie la casele existente.

 

Suma se plateste catre ISC dupa cum urmeaza:

 

50% din bani trebuie virati la data transmiterii la ISC a instiintarii referitoare la data inceperii lucrarilor autorizate;

restul banilor (suma ce se calculeaza ulterior in functie de valoarea finala a lucrarilor) trebuie virati la data semnarii procesului-verbal de receptie la terminarea lucrarilor.

Nerespectarea acestor termene este penalizata.

Toate persoanele care vor sa-si construiasca locuinte, inclusiv la tara, sunt nevoite sa angajeze un diriginte de santier care sa verifice calitatea lucrarilor, se arata intr-un act normativ intrat astazi in vigoare. Cei care nu procedeaza in acest fel risca sa primeasca amenzi de pana la 10.000 de lei.

 

Persoanele care vor sa construiasca locuinte — sau sa le modifice, modernizeze, repare, consolideze — trebuie sa aiba proiecte tehnice verificate si sa angajeze un diriginte de santier pentru controlarea lucrarilor, potrivit Legii nr. 10/1995. Pana ieri, actul normativ prevedea ca, in mediul rural si in satele ce apartin oraselor, erau exceptate de aceste reguli locuintele cu parter si parter plus un etaj, precum si anexele gospodaresti.

 

Aceasta exceptie a fost eliminata, potrivit Legii nr. 177/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, care a aparut in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 484 din 2 iulie si care se aplica efectiv de astazi.

 

Concret, si cei care construiesc case la tara — sau care fac lucrari de interventie la locuintele existente — sunt obligati sa angajeze diriginti de santier autorizati, chiar daca cladirea va avea doar parter sau parter cu un etaj. In plus, de verificarea calitatii lucrarilor se ocupa si responsabilii tehnici cu executia autorizati, care sunt angajati de catre persoanele ce executa efectiv lucrarile.

 

“Verificarea calitatii lucrarilor executate pentru realizarea constructiilor si a interventiilor la constructiile existente, pentru care se emit (…) autorizatii de construire sau de desfiintare, este obligatorie si se efectueaza de catre investitori prin diriginti de santier autorizati, angajati ai investitorilor si prin responsabili tehnici cu executia autorizati, angajati ai executantilor”, scrie in noul act normativ.

 

Pe deasupra, proiectele, executia lucrarilor si a constructiilor trebuie expertizate tehnic de catre experti tehnici atestati.

 

Atentie! Persoanele care nu angajeaza un diriginte de santier pentru a verifica executia lucrarilor pot fi amendate cu sume cuprinse intre 5.000 si 10.000 de lei.

 

La tara, proiectele tehnice nu sunt controlate pentru casele care au doar parter

 

Proiectele tehnice trebuie controlate, inainte de a fi folosite, de catre verificatori atestati in acest sens, scrie in Legea nr. 177/2015. Verificatorii trebuie neaparat sa fie alte persoane in afara de cele care au intocmit proiectele.

 

“Verificarea proiectelor privind respectarea reglementarilor tehnice referitoare la cerintele fundamentale aplicabile, se efectueaza de catre specialisti verificatori de proiecte atestati pe domenii/subdomenii si specialitati, altii decat specialistii elaboratori ai proiectelor. Verificatorul de proiect atestat nu poate verifica si stampila proiectele intocmite de el, proiectele la a caror elaborare a participat sau proiectele pentru care, in calitate de expert tehnic atestat, a elaborat raportul de expertiza tehnica”, scrie in noua lege.

 

Cu toate acestea, proiectele tehnice nu sunt verificate atunci cand este vorba de locuinte unifamiliale care au doar parter si de anexe gospodaresti ale persoanelor fizice, situate in mediul rural si in satele ce tin de municipii si orase. Aceeasi regula se aplica si pentru constructiile provizorii ce nu necesita autorizatii de construire.

 

Atentie! In cazul lucrarilor care sunt facute fara ca proiectele tehnice sa fie verificate de specialisti atestati, amenzile aplicabile sunt cuprinse intre 10.000 si 20.000 de lei.

 

In alta ordine de idei, autoritatile vor veni sa controleze lucrarile, prin intermediul personalului Inspectoratului de Stat in Constructii (ISC). De la aceste verificari sunt exceptate, totusi, locuintele unifamiliale care au doar parter si anexele gospodaresti ale persoanelor fizice, aflate in mediul rural si in satele ce tin de municipii si orase. De asemenea, inspectorii nu controleaza nici constructiile provizorii si lucrarile care se pot face fara a fi necesara o autorizatie de construire.

 

Proprietarii platesc statului o cota din valoarea lucrarilor

 

Noua lege dispune ca investitorii sau proprietarii trebuie sa vireze o anumita suma de bani catre ISC.

 

Mai exact, suma este echivalenta cu o cota de 0,5% din valoarea autorizata (fara TVA) a lucrarilor pentru realizarea locuintelor noi si a lucrarilor de interventie la casele existente.

 

Suma se plateste catre ISC dupa cum urmeaza:

 

50% din bani trebuie virati la data transmiterii la ISC a instiintarii referitoare la data inceperii lucrarilor autorizate;

restul banilor (suma ce se calculeaza ulterior in functie de valoarea finala a lucrarilor) trebuie virati la data semnarii procesului-verbal de receptie la terminarea lucrarilor.

Nerespectarea acestor termene este penalizata cu 0,15% pentru fiecare zi de intarziere.

 

Pana ieri, potrivit Legii nr. 10/1995, investitorii/proprietarii trebuiau sa vireze lunar catre ISC “o suma echivalenta cu o cota de 0,70% din cheltuielile pentru executarea constructiilor si a lucrarilor (…) si pentru care se emit, in conditiile legii, autorizatii de construire, cu exceptia proprietarilor, persoane fizice, care executa lucrari de consolidare si reparatii la locuintele din proprietate”.

 

 

 

Pachete medicale 2015: De ce servicii gratuite poti beneficia in acest an la dentist?

Pachetele medicale pentru anul 2015 sunt valabile incepand cu data de 1 aprilie si, prin intermediul acestora, atat pacientii asigurati, cat si cei neasigurati pot sa beneficieze gratuit de o serie de servicii de medicina dentara.

 

Prevederile referitoare la pachetul minimal de servicii si pachetul de servicii de baza sunt incluse in Hotararea Guvernului nr. 400/2014 — act normativ actualizat recent prin Hotararea Guvernului nr. 205/2015. In acelasi timp, normele pentru aplicarea in 2015 a dispozitiilor referitoare la pachetele medicale se regasesc in Ordinul comun al Ministerului Sanatatii si al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 388/186/2015.

 

Potrivit acestor acte normative, persoanele neasigurate pot sa beneficieze, in baza pachetului minimal, doar de anumite servicii de medicina dentara. In acelasi timp, asiguratii au dreptul si la consultatii si tratamente, pe langa serviciile de urgenta.

 

Ce servicii sunt gratuite pentru persoanele neasigurate

 

Persoanele care n-au calitatea de asigurat in sistemul medical pot sa beneficieze doar de anumite servicii de medicina dentara, in caz de urgenta.

 

Concret, pachetul minimal include urmatoarele servicii de medicina dentara:

 

pansament calmant/drenaj endodontic;

tratamentul paradontitelor apicale cu anestezie;

tratamentul afectiunilor parodontiului cu anestezie;

chiuretaj alveolar si tratamentul hemoragiei (in situatia in care se efectueaza in aceeasi sedinta in care a fost extras dintele respectiv, nu este decontat de casa de asigurari de sanatate);

decapusonarea la copii;

reducerea luxatiei articulatiei temporo-mandibulare;

reparatie/rebazare proteza (se acorda o data pe an);

reparatie aparat ortodontic (se acorda numai de medicii de specialitate in ortodontie si ortopedie dento-faciala).

Conform prevederilor referitoare la pachetele medicale, serviciile de medicina dentara din pachetul minimal pot fi facute de oricare medic dentist, cu exceptia celui care presupune reparatia aparatului ortodontic, iar dentistii se ocupa numai de pansamentul calmant/drenajul endodontic.

 

In cazurile de urgenta, medicatia este asigurata din trusa medicala de urgenta.

 

Atentie! Persoanele neasigurate trebuie sa suporte integral costurile pentru investigatiile paraclinice recomandate (radiografii dentare si tratament prescris).

 

Pachetul de baza include consultatii, tratamente, extractii si alte servicii

 

In ceea ce priveste pachetul de servicii medicale de baza, acesta include pentru asigurati urmatoarele servicii de medicina dentara:

 

o consultatie la un interval de 12 luni, care include modelul de studiu, dupa caz, controlul oncologic si igienizarea*;

tratamentul cariei simple;

tratamentul afectiunilor pulpare cu anestezie*;

pansament calmant/drenaj endodontic;

tratamentul gangrenei pulpare*;

tratamentul paradontitelor apicale, prin incizie, cu anestezie;

tratamentul afectiunilor parodontiului cu anestezie;

extractia dintilor temporari cu anestezie;

extractia dintilor permanenti cu anestezie*;

chiuretaj alveolar si tratamentul hemoragiei (in situatia in care se efectueaza in aceeasi sedinta in care a fost extras dintele respectiv, nu este decontat de casa de asigurari de sanatate);

decapusonarea la copii;

reducerea luxatiei articulatiei temporo-mandibulare;

proteza acrilica mobilizabila pe arcada (se acorda o data la cinci ani)*;

reparatie/rebazare proteza (se acorda o data pe an);

element acrilic*;

element metalo-acrilic*;

reconstituire coroana radiculara*;

deconditionarea tulburarilor functionale prin aparate ortodontice, inclusiv tratamentul angrenajului invers prin inel/gutiere + barbita si capelina (se acorda numai de medicii de specialitate in ortodontie si ortopedie dento-faciala);

tratamentul angrenajului invers prin exercitii cu spatula/sedinta;

aparate si dispozitive utilizate in tratamentul malformatiilor congenitale (se acorda numai de medicii de specialitate in ortodontie si ortopedie dento-faciala);

slefuirea in scop ortodontic/dinte;

reparatie aparat ortodontic (se acorda numai de medicii de specialitate in ortodontie si ortopedie dento-faciala);

mentinatoare de spatiu mobile;

sigilare/dinte (o procedura decontata la doi ani).

Serviciile de medicina dentara pentru persoanele asigurate pot fi facute de oricare medic dentist, mai putin urmatoarele:

 

deconditionarea tulburarilor functionale prin aparate ortodontice, inclusiv tratamentul angrenajului invers prin inel/gutiere + barbita si capelina;

aparate si dispozitive utilizate in tratamentul malformatiilor congenitale;

reparatie aparat ortodontic.

Dentistii acorda doar consultatia, tratamentul cariei simple, pansamentul calmant/drenajul endodontic si sigilarea/dinte.

 

Pentru asiguratii care au nevoie de radiografii dentare (retroalveolara si panoramica) pentru stabilirea diagnosticului, medicii de medicina dentara pot sa faca aceste investigatii sau pot sa dea pacientilor bilet de trimitere la un alt medic de medicina dentara.

 

Atentie! Anumite servicii din lista de mai sus (cele marcate cu steluta) sunt decontate in procent de 100% pentru copii si beneficiarii legilor speciale si doar in procent de 60% pentru persoanele de peste 18 ani.

 

Iata noile reguli privind concediul si indemnizatia de crestere a copilului au fost publicate si se aplica deja

Persoanele care obtin venituri din mai multe activitati si cer intrarea in concediul pentru cresterea copilului sunt nevoite de-acum sa dovedeasca faptul ca au suspendat cel putin una dintre activitatile respective, se arata intr-un act normativ publicat recent in Monitorul Oficial. Practic, parintele aflat in concediu are voie sa obtina venituri, dar nu mai mult de 3.000 de lei pe an.

 

In toamna anului trecut, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 a fost modificata prin lege astfel incat parintele aflat in concediul pentru cresterea copilului sa poata obtine venituri impozabile fara sa-i fie suspendata plata indemnizatiei. De aceea, Executivul a trebuit sa faca anumite modificari in acest sens in normele pentru aplicarea ordonantei de urgenta.

 

Concret, noile dispozitii se regasesc in Hotararea Guvernului nr. 685/2015 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, care a aparut in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 649 din 27 august si se aplica de la data publicarii.

 

Conform actului normativ, persoana care obtine concomitent venituri din mai multe surse poate obtine concediul si indemnizatia pentru cresterea copilului in baza documentelor prin care face dovada suspendarii a cel putin uneia dintre activitati, astfel incat sumele castigate sa nu depaseasca 3.000 de lei intr-un an calendaristic.

 

“In perioada concediului (…), persoana indreptatita poate realiza venituri supuse impozitului pana la nivelul prevazut la art. 16 alin. (3) lit.c) din ordonanta de urgenta (maximum 6 ISR intr-un an calendaristic, adica 3.000 de lei – n.r.), prin desfasurarea efectiva a unei activitati, cu conditia mentinerii intreruperii/suspendarii uneia dintre activitatile care au stat la baza stabilirii dreptului la indemnizatie”, scrie in hotararea de Guvern.

 

Pentru a beneficia de concediu si indemnizatie, parintele care le solicita trebuie sa fi obtinut venituri impozitate in ultimele 12 luni inainte de nasterea copilului. Conform OUG nr. 111/2010, cele 12 luni pot fi constituite integral si din perioade in care solicitantul s-a aflat in situatii precum somaj, concedii medicale pentru prevenirea imbolnavirilor si recuperarea capacitatii de munca sau concediu fara plata pentru cresterea copilului.

 

Astfel, in situatia in care parintele n-are cum sa dovedeasca suspendarea activitatii, acesta poate obtine venituri supuse impozitului din orice activitate, atat timp cat nu este depasita limita anuala de 3.000 de lei.

 

Pe deasupra, din moment ce ambii parinti au dreptul sa ceara intrarea in concediul de crestere, limita anuala de 3.000 de lei se aplica fiecaruia, daca solicitarea dreptului se face succesiv. “In situatia in care persoanele indreptatite solicita succesiv dreptul la concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului, limita de venituri prevazuta la art. 16 alin. (3) lit. c) din ordonanta de urgenta se aplica fiecaruia dintre acestia”, scrie in actul publicat joi in Monitor.

 

Autoritatile sunt obligate sa verifice daca parintele aflat in concediul de crestere respecta limita de venituri de 3.000 de lei pe an calendaristic, in termen de trei luni de la incheierea fiecarui an din perioada concediului, dar si de la incetarea dreptului la concediu si indemnizatie.

 

Atentie! Daca parintele aflat in concediu realizeaza venituri mai mari de 3.000 de lei pe an, acesta este obligat sa anunte in scris primaria in cel mult 15 zile lucratoare. In caz contrar, daca autoritatile constata ca limita a fost depasita, se considera ca indemnizatia a fost incasata pe nedrept si va fi recuperata in baza legii.

 

Cand poate parintele aflat in concediu sa obtina venituri

 

Persoanele care se afla in concediul pentru cresterea copilului au voie sa realizeze venituri impozabile, potrivit modificarilor aduse prin HG nr. 685/2015, in urmatoarele intervale de timp:

 

in perioada dintre data stabilirii dreptului la concediu si indemnizatie si data de 31 decembrie a anului respectiv (pentru oricare optiune de concediu a persoanei indreptatite);

in perioada dintre data de 1 ianuarie a anului si data incetarii dreptului la concediu si indemnizatie  (pentru oricare optiune de concediu a persoanei indreptatite);

in perioada dintre data stabilirii si data incetarii dreptului la concediu si indemnizatie, in situatia in care aceasta perioada este cuprinsa in acelasi an calendaristic, in cazul concediului pentru cresterea copilului pana la varsta de un an;

in perioada dintre data de 1 ianuarie si data de 31 decembrie a aceluiasi an, in cazul concediului pentru cresterea copilului pana la varsta de doi ani, respectiv trei ani in cazul copilului cu handicap;

in perioada dintre data stabilirii dreptului si data suspendarii acestuia pentru acordarea stimulentului de insertie, indiferent de optiunea de concediu a persoanei indreptatite, cu respectarea perioadelor prevazute la punctele anterioare.

Parintii pot primi si alti bani in timpul concediului

 

Persoanele care beneficiaza de concediul pentru cresterea copilului pot obtine si alte sume de bani fara sa le fie suspendata plata indemnizatiei, in afara de cele impozabile, conform dispozitiilor OUG nr. 111/2010.

 

Mai exact, plata indemnizatiei nu se suspenda daca beneficiarii primesc indemnizatii in calitate de consilier local/judetean, indiferent de nivelul acestora.

 

Totodata, o alta exceptie in acest sens prevede ca plata indemnizatiei se mentine si daca persoana indreptatita “primeste diverse sume in baza legii, a contractului colectiv de munca sau a contractului individual de munca, acordate in perioada concediului pentru cresterea copilului, altele decat cele rezultate din desfasurarea efectiva a unei activitati in perioada de concediu”.

 

Intrarea in concediu este conditionata de obtinerea de venituri

 

Pentru a putea sa beneficieze de concediul pentru cresterea copilului si de indemnizatia aferenta, parintele care cere acest drept trebuie sa fi obtinut venituri impozabile in ultimele 12 luni inainte de nasterea copilului, stabileste OUG nr. 111/2010.

 

Cuantumul indemnizatiei lunare reprezinta 85% din media veniturilor nete realizate in ultimele 12 luni, insa, in functie de durata concediului pentru care se opteaza, acesta are anumite limite minime si maxime.

 

Mai precis, parintele indreptatit poate sa aleaga intre:

 

concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la un an (respectiv trei ani in cazul copilului cu handicap) si indemnizatie lunara de cel putin 600 de lei si cel mult 3.400 de lei;

concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la doi ani si indemnizatie lunara de cel putin 600 de lei si cel mult 1.200 de lei.

Optiunea parintelui pentru concediu se face in scris, pe baza unei cereri, si nu poate fi schimbata ulterior.

 

In alta ordine de idei, solicitantul mai trebuie sa indeplineasca, in mod cumulativ, anumite conditii. Acesta trebuie sa fie cetatean roman, strain sau apatrid (adica fara cetatenie) si sa aiba domiciliul/resedinta pe teritoriul Romaniei. De asemenea, persoana in cauza trebuie sa locuiasca in Romania impreuna cu copilul/copiii pentru care solicita drepturile si sa se ocupe de cresterea si ingrijirea acestuia/acestora

Din 2016,cresc taxele pentru casele proprietăţi personale ; Multe poveri cresc, de miine,in timp ce scăderea taxelor, cu excepția TVA de 20%, a fost amânată pentru 2017 conform acordului dintre partide, majorarea impozitelor locale, prevăzută de noul Cod fiscal, este certă

Impozite duble pentru locuinţe şi chiar de 20 de ori mai mari pentru spaţiile comerciale ar putea plăti persoanele fizice, din 2016, potrivit noului Cod fiscal. Cât de mult vor creşte depinde de consiliile locale.

 

Sistemul de impozitare a proprietăţilor imobiliare se va schimba radical, din 2016, conform noului cod. Cele mai afectate vor fi persoanele fizice care deţin clădiri nerezidenţiale, folosite în scop economic, adică spaţii comerciale sau de birouri.

 

Destinaţia clădirii – rezidenţială sau nerezidenţială – este principalul criteriu în funcţie de care se vor stabili taxele locale de anul viitor. În prezent, Codul fiscal nu face această distincţie şi instituie formulele de calcul (cota de impozit, valoarea impozabilă) în funcţie de statutul proprietarului: persoană fizică sau juridică.

 

Prin urmare, persoanele fizice care, acum, plătesc aceleaşi impozite, indiferent de scopul în care este utilizat imobilul, vor datora mai mult, din 2016. Pentru spaţiile comerciale sau de birouri, vor plăti exact ca firmele. Taxa va fi cel puţin dublă şi va putea ajunge chiar de 20 de ori  mai mare.

 

Nivelul va depinde de decizia consiliilor locale care vor putea alege o cotă din intervalul 0,2%-1,3%.

 

„Cât de mult vor creşte impozitele depinde, în primul rând, de cota pe care o va alege consiliul local pe raza căruia se află clădirea, iar, în al doilea rând, de valoarea impozabilă care, din 2016, va fi valoarea de piaţă asupra căreia se va aplica cota de impozit“, spune Eugenia Ion, tax manager Contexpert.

 

Având în vedere că, în cazul persoanelor fizice cota este acum de 0,1%, rezultă că taxa va fi cel puţin de două ori mai mare din 2016. „Pentru a înţelege mai clar amploarea modificărilor, luăm următorul exemplu: o persoană fizică deţine o clădire de 100 mp în Bucureşti, în zona A, pe care o închiriază unei firme. În prezent, cota de impozitare este de 0,1%, valoarea impozabilă pe mp este de 935 lei, iar coeficientul de ajustare este 2,6. Rezultă un impozit anual de 243 lei. În 2016, presupunând că decizia consiliului local va fi să aleagă cota maximă, aceasta va fi 1,3%, iar dacă valoarea impozabilă pe mp va fi 4.500 lei, conform unui raport de evaluare, rezultă un impozit de 5.850 lei“, explică Eugenia Ion.

 

În cazul în care nu există un raport de evaluare, cota de impozit va fi 2%. „În lipsa unor documente care să ateste valoarea apartamentului utilizat pentru exemplul nostru de calcul, impozitul datorat pe clădirile nerezidențiale ar fi stabilit la 5.200 lei, cota de 2% fiind de 10 ori mai mare decât cota maximă aplicabilă în cazul clădirilor rezidențiale“, spune  Alexandru Mănucu, tax senior consultant al Țuca Zbârcea & Asociații Tax.

 

Ecou pe piaţa imobiliară

 

Majorarea impozitelor nu va rămâne fără impact pe piaţa imobiliară. „Noul sistem de calcul va avea ca efect creşterea preţului chiriilor în cazul contractelor încheiate cu proprietari persoane fizice pentru clădiri nerezidenţiale. Din acest motiv, contractele vor fi renegociate pentru a include în preţ impozitele majorate. În schimb, în cazul contractelor care prevăd că toate cheltuielile, inclusiv impozitele, sunt suportate de chiriaşi, creşterea preţului chiriilor nu va mai impune, probabil, o renegociere“, arată Eugenia Ion.

 

Alinierea cotelor de impozit în funcţie de destinaţia clădirii va reaşeza piaţa imobiliară unde, până acum, persoanele fizice aveau avantajul impozitelor mai mici. Din 2016, proprietarii persoane fizice de clădiri nerezidenţiale vor avea acelaşi tratament ca firmele. Până acum, tendinţa, în special în marile oraşe, a fost ca administraţiile locale să aleagă limita maximă a cotei de impozit, prevăzută de Codul fiscal. Prin urmare este de aşteptat ca majorarea, pentru persoanele fizice, să fie semnificativă.

 

În schimb, firmele ar putea plăti mai puţin. „De vreme ce cotele vor fi cuprinse între 0,2% şi 1,3% pentru cladirile nerezidenţiale faţă de 0,25% şi 1,5%, în prezent, înseamnă că, de exemplu, pentru o clădire cu o valoare impozabilă de 10 milioane euro, impozitul poate fi cu până la 20 mii euro mai mic, anual“, precizează Eugenia Ion.

 

Totodată, noul Cod fiscal schimbă impozitarea şi în cazul clădirilor rezidenţiale.

 

Dacă acum, consiliile locale aplică o cotă de 0,1%, de anul viitor vor avea de ales între 0,08% şi 0,2%. Prin urmare, există posibilitatea dublării  sumelor actuale. Luând în considerare că, în 2016, vor avea loc alegeri locale, este puţin probabil ca viitorii candidaţi să decidă taxe mai mari. Însă discuţia rămâne deschisă pentru anii următori.

 

Cât ar putea creşte taxele pentru locuinţe?

 

„Pentru o cât mai bună exemplificare, se va lua drept referință un apartament de trei camere cu suprafața de 100 mp, situat în centrul capitalei.Conform formulei în vigoare, impozitul anual pentru apartamentul în cauză este de 243 lei. Pentru anul 2016, impozitul pentru același apartament, utilizat strict în scop rezidențial, urmează să se calculeze după aceeași formulă de calcul. În schimb, parametrii de calcul ar urma să sufere anumite ajustări. Astfel, cota de impozitare va fi stabilită între 0,08% și 0,2%, valoarea impozabilă pentru acest tip de clădire ar urca la 1.000 lei/mp, în timp ce coeficientul de corecție corespunzător amplasamentului nu urmează să înregistreze modificări.  Astfel, pentru același apartament utilizat în scopuri rezidențiale, proprietarul persoană fizică ar datora 520 lei, în cazul în care Consiliul General al Municipiului București stabilește cota de impozitare la maximul posibil“, explică Alexandru Mănucu.

 

Pe de altă parte, noul Cod fiscal elimină taxele majorate pentru deţinerea mai multor proprietăţi, precum şi cele pentru proprietăţile care au suprafeţe mai mari de 150 mp.

 

În prezent, persoanele fizice care au în proprietate două sau mai multe clădiri datorează un impozit majorat: cu 65% pentru prima clădire în afara celei de la adresa de domiciliu, cu 150% pentru a doua clădire şi cu 300% pentru a treia şi următoarele.

 

„În schimb, au fost păstrate metodele prin care impozitul anual poate fi ajustat în avantajul contribuabilului (reducerea coeficientului de corecție pentru apartamente amplasate în blocuri cu mai mult de trei niveluri și opt apartamente, precum și scăderea valorii impozabile în cazul clădirilor mai vechi de 30 de ani). Suplimentar, cota de reducere a valorii impozabile pentru clădirile mai vechi de 50 de ani a fost ridicată de la 20% la 30%, în timp ce pentru clădirile mai vechi de 100 de ani această cotă a fost stabilită la 50%“, precizează Alexandru Mănucu.

 

 

Cum vor fi impozitate clădirile firmelor?

 

În prezent, cota de impozit este cuprinsă între 0,25% şi 1,50%, indiferent de destinaţia clădirii.

 

Clădiri rezidenţiale

 

Impozitul se va calcula, din 2016, prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,08% – 0,2% asupra valorii impozabile a clădirii.

 

Clădiri nerezidenţiale

 

Impozitul se va calcula, din 2016, prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,2% – 1,3%, inclusiv, asupra valorii impozabile.

 

Clădiri cu destinaţie mixtă

 

Impozitul se va determina prin însumarea impozitului calculat pe ntru suprafaţa folosită în scop rezidenţial cu cel pentru suprafaţa folosită în scop nerezidenţial.

 

Valoarea impozabilă a clădirilor deţinute de persoane juridice va fi valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se va datora impozitul şi poate fi:

 

-ultima valoare impozabilă înregistrată în evidenţele organului fiscal

 

-valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat

 

-valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în cursul anului fiscal anterior

 

-valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în cursul anului fiscal anterior

 

-valoarea înscrisă în contabilitatea proprietarului clădirii și comunicată concesionarului, locatarului, titularului dreptului de administrare sau de folosinţă, după caz.

 

Valoarea impozabilă se va actualiza o dată la 3 ani pe baza unui raport de evaluare.  În caz contrar, cota impozitului va fi 5%. În prezent, dacă evaluarea nu este efectuată timp de 3 ani, cota de impozit este între 10% si 20%, iar pentru clădirile nereevaluate în ultimii 5 ani cota este între 30% şi 40%.

 

Ce cote de impozit aplică marile oraşe pentru firme?

 

În prezent, potrivit hotărârilor consiliilor locale, marile oraşe au cote de impozit apropiate de limita maximă prevăzută de Codul fiscal în cazul persoanelor juridice care au făcut reevaluarea clădirii în ultimii trei ani anteriori anului fiscal de referinţă. Conform Codului fiscal, consiliile pot alege o cotă din intervalul 0,25% -1,50%.

 

Bucureşti:1,5%.

 

Constanţa: 1,5%

 

Braşov :1,5%

 

Cluj: 1%

 

Timişoara: 0,9%

 

Craiova: 1,5%

 

Iaşi: 0,95%

 

Cum vor fi impozitate clădirile persoanelor fizice?

 

-Impozitul va fi calculat în funcţie de destinaţia clădirii. În prezent, impozitul pe clădiri, în cazul persoanelor fizice, se calculează prin aplicarea cotei de impozitare de 0,1% la valoarea impozabilă a clădirii indiferent de destinaţia acesteia.

 

Clădiri rezidenţiale şi clădirile – anexă:

 

Impozitul se va calcula, din 2016, prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,08% – 0,2% asupra valorii impozabile a clădirii. Cota va fi stabilită prin hotărâre a consiliului local.

 

Valoarea impozabilă a clădirii se va determina prin înmulţirea suprafeţei construite desfăşurate a acesteia, exprimată în metri pătraţi, cu valoarea impozabilă corespunzătoare, exprimată în lei/mp din tabelul prevăzut de Codul fiscal. De exemplu, valoarea impozabilă pentru o clădire cu cadre din beton armat sau cu pereţi exteriori din cărămidă arsă sau din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament termic şi/sau chimic  care are instalaţii de apă, canalizare, electrice  şi încălzire va fi de 1.000 lei/mp (pentru alte tipuri de clădiri scade până la 75lei/mp). În prezent, cea mai ridicată valoare impozabilă este de 935 lei/mp, iar cea mai mică 63 lei/mp.

 

Valoarea impozabilă se va ajusta în funcţie de rangul localităţii şi zona în care este amplasată clădirea, prin înmulţirea cu un coeficient de corecţie. De exemplu, pentru o clădire amplasată într-o localitate de rang 0, în zona A, coeficientul va fi de 2,6 (şi va scădea, în funcţie de rang şi zonă, până la 0,9).

 

Coeficientul de corecţie se reduce cu 0,10 pentru apartamentele din blocuri cu mai mult de 3 niveluri şi 8 apartamente.

 

Totodată, valoarea impozabilă a clădirii se reduce în funcţie de anul terminării (cu 50% dacă are o vechime de peste 100 de ani şi scade până la 10% dacă are o vechime între 30 de ani şi 50 de ani inclusiv.)

 

Clădiri nerezidenţiale:

 

Impozitul se va calcula, din 2016, prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,2 – 1,3% (în funcţie de decizia consiliului local) asupra valorii:

 

-rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă

 

-lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă

 

-clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani.

 

Dacă valoarea clădirii nu poate fi calculată asupra uneia dintre aceste trei valori, cota de impozit va fi de 2% şi se va aplica asupra valorii impozabile calculate ca pentru clădiri rezidenţiale.

 

Clădiri cu destinaţie mixtă:

 

Impozitul se va calcula prin însumarea impozitului pentru suprafaţa folosită în scop rezidenţial cu cel pentru suprafaţa în scop nerezidenţial.

 

Dacă cele două tipuri de suprafeţe nu pot fi evidenţiate distinct, impozitul se va datora ca pentru clădiri:

 

-rezidenţiale, dacă este înregistrat un domiciliu fiscal şi nu se desfăşoară nicio activitate economică

 

-nerezidenţiale dacă este înregistrat un domiciliu fiscal la care se desfăşoară activitatea economică, iar cheltuielile cu utilităţile sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfăşsoară activitatea economică.

Reglementarile care vizeaza antreprenorii debutanti in afaceri au fost modificate printr-un act normativ, astfel ca firmele organizate ca SRL-D vor trebui sa respecte noi reguli procedurale pentru a primi de la stat finantarea nerambursabila de pana la 10.000 de euro, ce se acorda in cadrul acestui program guvernamental.

 

Guvernul a aprobat prin HG nr. 679/2015, publicata in Monitorul Oficial nr. 654 din 28 august 2015, o serie de modificari la desfasurarea Programului de stimulare a infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, potrivit AvocatNet.ro.

 

Noul act normativ, care a intrat in vigoare odata cu publicarea oficiala, completeaza si clarifica anumite aspecte legate de implementare practica a programului destinat antreprenorilor debutanti in afaceri, adica acele persoane care desfasoara pentru prima data activitate economica, prin intermediul unei societati cu raspundere limitata (SRL-D).

 

Conform noilor reglementari care se aplica deja incepand de vineri, 28 august, inscrierea proiectelor in acest program se va face exclusiv online, pe baza de username si parola, in sesiuni semestriale de 15 zile calendaristice, pana la epuizarea bugetului alocat programului.

 

Evaluarea planurilor de afaceri se va face dupa noi criterii

Hotărârea de Guvern introduce si noi criterii pe baza carora vor fi evaluate planurile de afaceri inscrise in programul SRL-D.

 

Odata cu noile reglementari, admiterea in program se va face in ordinea punctajului obtinut la evaluarea planurilor de afaceri depuse on-line, punandu-se astfel accentul pe calitatea planului de afaceri. Inainte de aceasta modificare, admiterea in program se facea in functie de ordinea inscrierilor.

 

Mai precis, punctajul minim acceptat este de 60 puncte, iar aplicatia SRL-D va genera automat aplicantilor ce nu se inscriu in punctajul minim mesajul „nu indepliniti criteriul de minim 60 de puncte” in momentul transmiterii planului de afaceri.

 

La punctaje egale, departajarea se va face in functie de cateva criterii, cum ar fi:

 

numarul de locuri de munca ce urmeaza a fi create in cadrul proiectului;

achizitia de echipamente tehnologice;

activitatea pe care acceseaza programul;

curs de anteprenoriat;

asociatul/administratorul SRL-D este somer sau absolvent din anul precedent la data inscrierii la Registrul Comertului;

data si ora inscrierii in program. Detalii aici

Avizarea verificarilor se face de catre Directia de Implementare Programe pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii.

 

 

Pentru cei care acceseaza fonduri,le prezentam lista AFIR cu firme de consultanță în fonduri europene pentru fiecare județ

Fermierii care doresc să acceseze fonduri europene prin noul PNDR trebuie să aibă în vedere atât vechile reguli de întocmire a proiectelor, cât și o serie de reglementări noi, specifice fiecărei măsuri în parte. Pentru a reuși să pună la punct un dosar complet, care să asigure finanțare pentru investiția în fermă, producătorii agricoli pot apela la ajutorul specialiștilor, adică la firmele de consultanță în accesarea fondurilor europene.

 

 

 

Pentru a veni în sprijinul celor care caută consultanți în fonduri europene, Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a inclus pe site-ul agenției și o secțiune în care firmele din domeniu se pot înscrie oficial și își pot face publice datele de contact. Fiecare companie care își trimite datele este verificată de responsabilii agenției de plăți, abia apoi firma fiind inclusă pe lista de pe site.

 

Lista firmelor de consultanță în fonduri europene include, astfel, doar numele societăților care au dorit să se înregistreze, dovedind, astfel, că sunt companii serioase. Mai mult, la fiecare este inclusă și „specializarea”, adică ce proiecte și pentru ce măsuri de finanțare oferă consultanță. Foarte important, motorul de căutare de pe site-ul AFIR oferă și posibilitatea de a selecta consultantul în funcție de județ.

 

Iată lista firmelor de consultanță încrise pe site-ul AFIR și verificate de responsabilii instituției

 

 

 

Societate/ Instituție        Domeniul de activitate (conform codului CAEN)   Anul infiintarii            Acoperire

Procedo Vest SRL  Servicii de consultanta in managamentul afacerii            2012  Regional

(Alba, Bihor, Brașov, Cluj, Hunedoara, Mureș, Satu Mare, Sălaj, Sibiu, Timiș, Tulcea, București)

Molnar Annamaria Iuliana I.I.   Activitati de consultanta pentru afaceri si management            2011  Regional

(Alba, Arad, Caraș-Severin, Hunedoara, Timiș)

SC SECO SRL            7111 ;7112: 7022  < 2007           Judetean

(Caraș-Severin)

Daniel Constantin Foarta – BIA            Proiectare de arhitectura si proiectare de inginerie       < 2007  National

(Toate Județele)

Sov Consulting       Activităţi de consultanţă pentru afaceri şi management           2007  Regional

(Bistrița-Năsăud, Cluj, Maramureș, Satu Mare, Sălaj)

EURO PROJECT CONSULTING    activitati de consultanta pentru afaceri si management activitati de proiectare arhitectura si inginerie           < 2007           National

(Toate Județele)

S.C. MIHLUC S.R.L.            7112 -Activitati de inginerie si Consultanta Tehnica legate de acestea            < 2007           Judetean

(Maramureș)

AGAPE MARIAN – DUMITRU I.I.          Activitati de consultanta pentru afaceri si management            2012  National

(Toate Județele)

Capex Convergent SRL    Activitati de expertiza si evidenta contabila          2014  National

(Toate Județele)

IV ADVANTAGE SOLUTIONS SRL          Activitati de consultanta pentru afaceri si management            2011  National

(Toate Județele)

SC RALARES CONSULT SRL         Activitati de consultanta pentru afaceri si management           < 2007  National

(Toate Județele)

EUROCONSULT SRL          Activitati de consultanta pentru afaceri si management           < 2007            Regional

(Alba, Arad, Caraș-Severin, Timiș)

ODAS GLOBAL CONSULTING SRL         Consultanta in afaceri si management          < 2007            National

(Toate Județele)

SC ECOF CONSULTING SRL         Consultanta pentru afaceri si management            2007  National

(Toate Județele)

SC BOGDAN CONSULTING BUSINESS SRL     Activitati de consultanta pentru afaceri si management          < 2007           National

(Toate Județele)

Asociaţia pentru Dezvoltare Economică Locală     Activităţi de consultanţă pentru afaceri şi management          < 2007           National

(Toate Județele)

Vinces Consult srl Activitati de consultanta pentru afaceri si management           < 2007            National

(Toate Județele)

SC FOUR BUSINESS SRL   activitati de consultanta pentru afaceri si management            < 2007            Judetean

(Satu Mare)

LUMRO CONSULTING      Activitati de consultanta pentru afaceri si management           < 2007            Regional

(Arad, Caraș-Severin, Hunedoara, Timiș)

PFA Sofrone Corina          consultanta in afaceri si management          2009  National

(Toate Județele)

Becker Consult      Activitati de consultanta pentru afaceri si management           2007  National

(Toate Județele)

MASTER MAG CONSULTING SRL         Activitati de consultanta pentru afaceri si management            < 2007           National

(Toate Județele)

DIMEROM SRL       consultanta in afaceri si management          < 2007           Regional

(Bacău, Brăila, Constanța, Galați, Tulcea, Vaslui, Vrancea)

LCV Europroject s.r.l.       Activitati de inginerie si consultanta tehnica legate de acestea         < 2007  National

(Toate Județele)

HARRISON CONSULTING            Activitati de consultanta pentru afaceri si management            2010  National

(Toate Județele)

SC EXPERFIL SRL    Activitati de consultanta pentru afaceri si management           < 2007            Regional

()

Eu expert founds SRL       Activitati de consultanta si management;Activitati de arhitecturainginerie si servicii tehnice legate de aceasta         2010  Regional

(Bihor, Cluj, Maramureș, Satu Mare, Sălaj)

FAIR & FULL CONSULTING S.R.L.          Activitati de arhitectura si activitati de inginerie si consultanta tehnica legate de acestea         < 2007           National

(Toate Județele)

Worldwide Consulting & Training Services SRL     Activitati de consultanta pentru afaceri si management          < 2007           National

(Toate Județele)

SC JUNIOR GROUP SRL    Comert cu amanuntul al calculatoarelor,unitatilor periferice si software-ului in magazine specializate        < 2007           National

(Toate Județele)

S.C. YXS ROMEST S.R.L.   Cercetare-dezvoltare în alte științe naturale și inginerie          < 2007            National

(Toate Județele)

Gherghe Corneliu Mihai PFA    Activitati de consultanta pentru afaceri si management            2010  Regional

(Brăila, Buzău, Galați, Vrancea, București)

SC PUBLITUR SRL   7022; 7112  < 2007           Regional

(Arad, Caraș-Severin, Hunedoara, Timiș)

SC European Contacts SRL         Activitati de arhitectura            < 2007           Regional

(Alba, Arad, Bihor, Caraș-Severin, Hunedoara, Timiș)

CENTRUL DE PREGATIRE POLITEHNICA IASI             2008  National

(Toate Județele)

RomActiv Business Consulting SRL    Activitati de consultanta pentru afaceri si management            < 2007           National

(Toate Județele)

Lynicos Consult SRL          Activitati de consultanta pentru afaceri si management           2011            Regional

(Alba, Arad, Bihor, Cluj, Maramureș, Satu Mare, Sălaj, Timiș)

Younique Advisers SRL   Activitati de consultanta pentru afaceri si management           2010            Regional

(Argeș, Bihor, Brașov, Brăila, Buzău, Călărași, Constanța, Dâmbovița, Dolj, Galați, Giurgiu, Ialomița, Ilfov, Olt, Prahova, Sibiu, Teleorman, Timiș, Tulcea, Vâlcea, București)

financiar acces srl consultanta pentru afaceri si management < 2007           National

(Toate Județele)

Idea Perpetua        Activitati de Consultanta pentru Afaceri si Management         2014  National

(Toate Județele)

Structural Expert SRL      Consultanta pentru afaceri si management            < 2007           National

(Toate Județele)

SC SLY MANAGEMENT SRL        Activitati de consultanta pentru afaceri si management           < 2007  National

(Toate Județele)

LICINIU SRL  Activitati de consultanta pentru afaceri si management           < 2007           National

(Toate Județele)

SC TIPIQUE SRL       Consultanta de afaceri si management         < 2007           National

(Toate Județele)

PASAMIDO SRL      Activitati de inginerie si consultanta tehnica legate de acestea         2012            National

(Toate Județele)

Intreprindere Individuala Csak Laszlo           Cercetare-dezvoltare in stiinte sociale si umaniste            2009  Regional

(Covasna, Harghita)

SC CST IMPEX SRL Activităţi de consultanţă pentru afaceri şi management           < 2007            Regional

(Buzău, Călărași, Constanța, Giurgiu, Ialomița)

auditors management proiect SRL     consultanta in management si afaceri          < 2007            Regional

(Alba, Bistrița-Năsăud, Botoșani, Cluj, Maramureș, Mureș, Sibiu)

SC CAFEN CONSULTING  consultanta in management     2014  Regional

(Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava, Vaslui)

SC CORETI CONCEPT SRL Activitati de consultanta pentru afaceri si management           2012            Regional

(Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava, Vaslui)

inteprindere individuala dinsorean delia     cosultanta   2009  Judetean

(Alba)

SC SYNESIS PARTNERS SRL        Activități de consultanță pentru afaceri și management            2014  National

(Toate Județele)

Eden Consulting and Engineering        Management si consultanta in afaceri          2009  Regional

(Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava, Vaslui)

INTERCONSULT SRL          CONSULTANTA      < 2007           Regional

(Brăila, Galați)

Partin Gheorghe Intreprindere Individuala Activitati de consultanta pentru afaceri si management          2011  Regional

(Alba, Mureș, Sibiu)

Develo Group Consulting SRL   Cercetare în științe sociale și umaniste       2013  Regional

(Bacău, Covasna, Harghita, Mureș, Neamț)

SC CARRE PROMOTION SRL      7022; 7120;7112; 7111; 8230  < 2007           National

(Toate Județele)

Asociatia Hereford           Activitati de consultanta pentru afaceri si management           2014            National

(Toate Județele)

Structural Adviser SRL    Servicii de consultanta pentru afaceri si management   2008  Regional

(Alba, Arad, Bihor, Bistrița-Năsăud, Caraș-Severin, Cluj, Hunedoara, Maramureș, Mureș, Satu Mare, Sălaj, Sibiu, Timiș)

Doros Atanasie Victor Intrep. Individuala    consultanta pentru afaceri si management 2010            Regional

(Bihor, Bistrița-Năsăud, Maramureș, Satu Mare, Sălaj)

SC Euro Dialog SRL            Arhitectura, inginerie,consultanta proiecte           < 2007           Regional

(Alba, Arad, Bihor, Caraș-Severin, Cluj, Hunedoara, Timiș)

ALEX EMYSTAR S.R.L.      Activitati de consultanta pentru afaceri si mangement 2012  Regional

(Bistrița-Năsăud, Botoșani, Neamț, Suceava)

NISTOR M AUREL P.F.A. Activitati de contabilitate si audit financiar, consultanta in domeniul fiscal  2013  Regional

(Alba, Mureș, Sibiu)

SPULBER CATALIN PFA                2010  Regional

(Bacău, Vaslui, Vrancea)

CDC Country Development Consulting SRL Activitati de consultanta pentru afaceri si management          2007  Regional

(Bacău, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Neamț)

 

 “Concubinajul, aspecte esențiale cu privire la comuniunea de bunuri”

Legea, în oricare din formele ei (fundamentală, organică, ordonanță, hotărâri etc.), trebuie să reglementeze aspecte ale vieții cotidiene, specifice societății, într-un cuvânt să fie de actualitate. Un aspect important al relațiilor interumane care nu a fost reglementat nici de Noul Cod Civil este acela al concubinajului, cu trimitere directă la regimul juridic al bunurilor dobândite de concubini în timpul relației de concubinaj.

În ultimii ani, concubinajul este forma modernă de convieţuire preferată faţă de forma clasică a căsătoriei, adesea învocându-se motivele economice, dar nu numai. Deşi relaţia de concubinaj nu este recunoscută de lege, nimic nu mai împiedică un cuplu necăsătorit să locuiască şi să dobândească bunuri împreună, să contracteze datorii sau să dea naştere copiilor. Totul poate fi bine şi frumos până la problemele legate de partaj.

 

Ne referim aici doar la bunuri, deoarece statutul copiilor născuți din astfel de relații este reglementat atât prin legi speciale, cât și de Codul Civil (Titlurile III, IV și V).

 

Există însă o încercare de reglementare a concubinajului, prin introducerea în Codul Civil a instituției Logodnei.

 

Însă și aceasta se limitează la restituirea cadourilor primite de logodnici pentru sărbătorirea acestui eveniment (art. 268 din Codul civil).

 

Aspectul important care în continuare a rămas nesoluționat este cel al regimului juridic al bunurilor dobândite în timpul concubinajului, precum și al stabilirii cotei de contribuție a fiecăruia dintre concubini.

 

S-a statuat în practica instanțelor că nu li se aplică concubinilor regimul comunității legale de bunuri, cum este reglementat în cazul căsătoriei (art. 312 din Codul civil).

 

Astfel, instanțele au concluzionat că în cazul unui bun imobil intabulat care este trecut doar pe numele unui singur concubin, acel bun imobil nu poate fi supus împărțelii judiciare, pe considerentul că acestea au un statut special, fiind considerat proprietar de drept cel înscris în actul de proprietate.

 

Nu putem fi de acord cu o astfel de optică, atâta timp cât și în cadrul unei relații de concubinaj aportul fiecăruia la achiziția unui bun este asemănător cu cel din cadrul căsătoriei.

 

Chiar dacă doar unul dintre concubini este trecut ca unic proprietar pe actul de dobândire al respectivului imobil, contribuția celuilalt concubin, fiind o situație de fapt, va putea fi demonstrată prin orice mijloc de probă, inclusiv cu martori.

 

În esență, proprietatea ar trebui să fie pe cote-părți, fiecare din cei doi concubini fiind obligat să-și dovedească aportul pentru fiecare bun supus partajului, în cazul în care solicită o anumită cotă din acel bun.

 

 Instanțele au concluzionat că în cazul unui bun imobil intabulat care este trecut doar pe numele unui singur concubin, acel bun imobil nu poate fi supus împărțelii judiciare, pe considerentul că acestea au un statut special, fiind considerat proprietar de drept cel înscris în actul de proprietate. Nu putem fi de acord cu o astfel de optică.

 

 

În majoritatea statelor europene, concubinajul a devenit starea de fapt în detrimentul căsătoriei, din diverse motive, care țin în principal de convingeri, educație, specificul locului, etc. Însă legiuitorii din statele respective (statele nordice în special) au identificat realitatea și au reglementat-o.

 

Poate fi considerat acest articol ca o propunere de lege ferenda, însă este o realitate evidentă a zilelor noastre, în care instituția căsătoriei nu mai beneficiază de popularitatea de odinioară, acest aspect nemaiputând fi neglijat din punct de vedere legislativ pentru foarte mult timp.

 

Până la urmă, în esență, vorbim de dreptul de proprietate al unor cetățeni ai statului și cum statul garantează dreptul de proprietate (art. 44 alin. 1 din Constituția României) este obligat să reglementeze aceste situații în care unele persoane riscă să piardă un drept ce le aparține doar pentru că nu s-au căsătorit legal.

 

Există însă și păreri, la care ne raliem, potrivit cărora, în realitatea juridică de azi, concubinul care nu figurează ca și proprietar în act, însă are o contribuție semnificativă la achiziția acelui bun, beneficiază de un drept de creanță pe care îl va putea valorifica pe calea unei acțiuni în realizare, de regulă acțiunea în pretenții.

 

Pentru a-și demonstra dreptul de creanță, considerăm că acesta va putea să se folosească de orice mijloc de probă, inclusiv cea cu martori.

 

În concluzie, concubinajul este o realitate cotidiană, un mod de viață care are din ce în ce mai mulți adepți și va trebui reglementat sub toate aspectele, întocmai ca instituția căsătoriei. A existat în dezbaterea parlamentară în anul 2002 un proiect de lege care ar fi reglementat concubinajul, proiect care însă nu a fost votat din rațiuni care exced cadrul acestui articol.

 

Așa cum este conceput, bineînțeles cu evidente modificări (este vechi de 12 ani), ar putea foarte bine reglementa concubinajul, intitulat uniune consensuală și astfel ar fi fost mult mai ușor de manageriat o eventuală partajare a bunurilor achiziționate în timpul concubinajului.

 

 

 

Noile modificari la Legea pensiilor se aplica ;Cine se pensioneaza mai devreme?

Anumite persoane care au lucrat in conditii grele de munca pot sa iasa la pensie mai repede, conform unui act normativ care modifica Legea pensiilor si care a intrat astazi in vigoare.

 

Prevederile introduse de parlamentari se regasesc in Legea nr. 155/2015 pentru modificarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, care a aparut in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 444 din 22 iunie si a intrat in vigoare astazi.

 

Persoanele care au lucrat in grupa I de munca, cele care au lucrat in alte conditii si in conditii speciale beneficiaza de reducerea varstei de pensionare pentru stagiile de cotizare de cel putin doi ani, se arata in document. Pana ieri, reducerea se aplica doar persoanelor care aveau cel putin sase ani de munca in aceste conditii.

 

De exemplu, pentru cei care au lucrat doi ani in grupa I, reducerea este de un an, iar pentru cei care au lucrat patru ani, reducerea este de doi ani. Persoanele care au lucrat zece ani in aceasta grupa beneficiaza de o reducere de cinci ani, in timp ce pentru perioadele de 26 de ani (sau mai mari) reducerea este de 13 ani.

 

Concret, reducerea varstei de pensionare se face conform urmatorului tabel:

 

Stagiul de cotizare realizat in grupa I, conditii speciale si alte conditii de munca (ani impliniti)            Reducerea varstei de pensionare cu:

Ani     Luni

2          1          -

3          1          6

4          2          -

5          2          6

6          3          -

7          3          6

8          4          -

9          4          6

10       5          -

11       5          6

12       6          -

13       6          6

14       7          -

15       7          6

16       8          -

17       8          6

18       9          -

19       9          6

20       10       -

21       10       6

22       11       -

23       11       6

24       12       -

25       12       6

26 de ani si peste  13       -

Potrivit unui comunicat de presa de miercuri al Casei Nationale de Pensii Publice (CNPP), persoanele care beneficiaza de prevederile nou-introduse in legislatie sunt:

 

cele care solicita pensia incepand de astazi;

cele care — incepand cu data de astazi — sunt indreptatite la transformarea pensiilor anticipate/anticipate partiale in pensii pentru limita de varsta;

cele care — incepand cu data de astazi — sunt indreptatite la trecerea de la pensia de invaliditate la pensia pentru limita de varsta.

Referitor la perioadele de vechime in munca realizate in grupa a II-a, acestea constituie stagii de cotizare in conditii deosebite, pentru reducerea varstelor de pensionare. Exceptie fac perioadele realizate in activitatile incadrate in conditii speciale (cum ar fi, de exemplu, cele din unitatile miniere sau aviatia civila).

 

In acelasi timp, perioadele de vechime realizate in grupa I, in activitatile incadrate in conditii speciale, constituie stagii de cotizare in conditii speciale, pentru reducerea varstelor de pensionare.

 

Totusi, initiatorii proiectului n-au uitat nici de persoanele cu stagii de cotizare mai mici de doi ani. Prin urmare, stagiile de cotizare in grupa I de munca, in conditii speciale si/sau in alte conditii de munca mai mici de doi ani sunt valorificate, de asemenea, pentru reducerea varstelor de pensionare.

 

“Adeverintele care atesta incadrarea persoanelor in fostele grupe I si/sau a II-a de munca sunt valorificate numai in situatia in care au fost emise conform legii, pe baza documentelor verificabile intocmite anterior datei de 1 aprilie 2001″, scrie in Legea nr. 155/2015.

 

Conform initiatorilor actului normativ, de noile prevederi vor beneficia, in principal, persoanele care au lucrat in grupa I de munca mai putin de sase ani. Pana acum, reducerea varstei de pensionare era acordata doar pentru stagiile de cotizare de cel putin sase ani.

 

Legea pensiilor stabileste ca la reducerea varstelor de pensionare au dreptul persoanele care au realizat stagiul complet de cotizare. In prezent, acesta este de 35 de ani, atat pentru femei, cat si pentru barbati. Insa, deoarece atingerea stagiului se face printr-o crestere esalonata, anumite persoane trebuie sa realizeze un stagiu complet mai mic (de exemplu, in cazul unei femei nascute in octombrie 1955, stagiul complet de cotizare este de doar 30 de ani si trei luni, asfel ca pensia pentru limita de varsta poate fi obtinuta in ianuarie 2016).

 

De retinut este ca legile nu se aplica retroactiv. Asta inseamna ca de noile prevederi pot sa beneficieze doar persoanele care se pensioneaza incepand de astazi. Totodata, reducerea varstelor de pensionare se aplica si celor care trec de la pensia de invaliditate, pensia anticipata si pensia anticipata partiala la pensia pentru limita de varsta.

 

In alta ordine de idei, Legea pensiilor urmeaza sa sufere inca o schimbare, deoarece parlamentarii au adoptat luna asta doua legi de modificare.

 

Mai multi pensionari vor beneficia de cresterea pensiei. Modificarile la Legea pensiilor au intrat in vigoare

Anumite persoane care au muncit in grupele I si II de munca, precum si in conditii deosebite sau speciale, vor beneficia de o majorare a pensiei, potrivit unui act normativ intrat in vigoare sambata. Aceasta este a doua modificare din 2015 a Legii pensiilor.

 

Persoanele care au lucrat in conditii mai grele de munca si s-au pensionat inainte de 1 ianuarie 2011 vor beneficia, de anul viitor, de o majorare a pensiilor, se arata in Legea nr. 192/2015 pentru completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Actul normativ a aparut in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 504 din 8 iulie si a intrat in vigoare sambata.

 

Concret, noua lege vizeaza persoanele care au lucrat in grupa I si/sau grupa a II-a de munca, respectiv in conditii deosebite si/sau conditii speciale, inainte de 1 ianuarie 2011 (data la care a intrat in vigoare noua Lege a pensiilor).

 

“Pensionarii sistemului public de pensii ale caror drepturi de pensie au fost stabilite potrivit legislatiei anterioare datei de 1 ianuarie 2011, care au desfasurat activitati in locuri de munca incadrate in grupa I si/sau grupa a II-a de munca potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, respectiv activitati in locuri de munca incadrate in conditii deosebite si/sau conditii speciale, potrivit legii, beneficiaza de o crestere a punctajelor anuale realizate in aceste perioade (…)”, scrie in actul publicat recent in Monitor.

 

Aceste categorii de persoane vor beneficia de o crestere a punctajelor anuale realizate dupa cum urmeaza:

 

50% pentru perioadele in care au lucrat in grupa I de munca sau in conditii speciale;

25% pentru perioadele in care au lucrat in grupa a II-a de munca sau in conditii deosebite.

Masura se aplica celor pensionati inainte de 1 ianuarie 2011, care n-au beneficiat deja de alte majorari ale punctajelor anuale in baza:

 

OUG nr. 100/2008;

Legii nr. 218/2008;

articolului 78² din Legea nr. 19/2000;

articolului 169 din Legea nr. 263/2010;

majorarii punctajului pentru perioadele realizate in conditii speciale dupa data de 1 aprilie 2001.

Pentru persoanele aflate in aceste situatii, la numarul total de puncte realizate pana la data recalcularii impuse de noua lege se va adauga numarul de puncte corespunzator majorarii rezultate in urma aplicarii cresterii de 25% sau 50% (amintita la inceputul articolului).

 

Daca in urma recalcularilor vor rezulta punctaje medii anuale mai mici, pensionarilor le va fi mentinut actualul punctaj mediu anual si, implicit, cuantumul pensiei pe care o primesc.

 

Recalcularile si plata noilor cuantumuri ale pensiilor vor fi facute in 2016.

 

Punctajul anual reprezinta, conform Legii nr. 263/2010, numarul de puncte realizat de asigurat pe parcursul unui an calendaristic, acesta fiind obtinut prin impartirea la 12 a sumei punctajelor lunare. Referitor la punctajul lunar, acelasi act lamureste ca acesta este “numarul de puncte realizat de asigurat intr-o luna, calculat prin raportarea castigului salarial brut lunar/soldei brute lunare sau, dupa caz, a venitului lunar asigurat, care a constituit baza de calcul a contributiei de asigurari sociale, la castigul salarial mediu brut din luna respectiva, comunicat de Institutul National de Statistica”.

 

Acesta este al doilea act normativ care modifica in 2015 Legea pensiilor. Primul a fost publicat luna trecuta, iar in baza acestuia persoanele care au lucrat mai putin de sase ani in grupa I de munca se pot pensiona mai devreme.

 

 

 

Adauga un comentariu

Nume*

Adresa de email* [Nu va fi publicata]

Comentariu*