1- Programul pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri a fost modificat, astfel incat firmele organizate ca SRL-D vor trebui sa respecte noi reguli procedurale pentru a primi de la stat finantarea nerambursabila de pana la 10.000 de euro, ce se acorda in cadrul acestui program guvernamental.
Guvernul a aprobat saptamana trecuta, prin HG nr. 679/2015, publicata in Monitorul Oficial nr. 654 din 28 august 2015, o serie de modificari la desfasurarea Programului de stimulare a infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, iarProcedura de implementare a schemei transparente de ajutor de minimis prevazute in cadrul acestui program a aparut in Monitorul Oficial, nr. 666 din 2 septembrie 2015.
Programul este implementat de catre Ministerul Energiei, Intreprinderilor Mici si Mijlocii si Mediului de Afaceri (MEIMMMA), prin Directia Politici Antreprenoriale si Implementare Programe pentru IMM (DPAIPIMM) si Oficiile Teritoriale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie (OTIMMC) si isi propune incurajarea si stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii.
Potrivit actului normativ, bugetul alocat in 2015 este de 19.300.000 lei, iar autoritatile estimeaza ca aproximativ 430 de persoane vor beneficia de acordarea unor sume nerambursabile.
Ce este programul SRL-D si cine poate aplica?
Programul SRL-D (Societate cu Raspundere Limitata – Debutant), instituit prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 6/2011, vizeaza acordarea de sprijin oricarui cetatean roman care doreste sa isi deschida o afacere (si care nu a mai avut una pana acum), prin acordarea unei alocatii financiare nerambursabile reprezentand cel mult 50%, dar nu mai mult de 10.000 euro (44.821 lei), din valoarea totala a cheltuielilor eligibile aferente planului de afaceri, pentru care face dovada surselor de cofinantare.
In cadrul programului pot aplica toti cei care doresc sa isi deschida o afacere pentru prima data, indiferent de varsta.
In trecut, prevederile vizau doar “intreprinzatorii tineri”, persoane sub 35 de ani care debutau in afaceri, dar dispozitia care impunea varsta de pana la 35 ani a fost eliminata iniulie 2014, odata cu intrarea in vigoare a Legii nr. 97/2014. De atunci, sintagma intreprinzator tanar a fost inlocuita cu sintagma intreprinzator debutant in afaceri, astfel incat in prezent beneficiarul trebuie sa aiba doar capacitate deplina de exercitiu si sa nu mai fi desfasurat activitati economice in trecut.
OUG nr. 6/2011 stabileste conditiile de participare in cadrul programului de accesare a creditelor nerambursabile de pana la 10.000 de euro. Astfel, cei care vor sa obtina un credit prin intermediul acestui program guvernamental trebuie sa:
a) aiba capacitate juridica deplina de exercitiu;
b) anterior datei inmatricularii societatii in registrul comertului nu au mai detinut si nu detin calitatea de actionar sau asociat al unei intreprinderi constituite in Spatiul Economic European;
c) infiinteze pentru prima data o societate cu raspundere limitata in conditiile Legii nr.31/1990 privind societatile comerciale.
d) completeze o declaratie pe propria raspundere, sub sanctiunea legii penale, ca indeplineste conditiile prevazute la lit. b), pe care o depune la registrul comertului odata cu cererea de inmatriculare a societatii;
e) sa nu mai fi beneficiat de finantare in cadrul acestui Program.
In acelasi timp, actul normativ prevede si o serie de obligatii referitoare la statutul microintreprinderii pentru care se acorda creditul:
- este societate comerciala cu raspundere limitata-debutant (SRL-D), care functioneaza pe durata nedeterminata, in conditiile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Calitatea de microintreprindere apartinand intreprinzatorului debutant se obtine la data inmatricularii la Registrul Comertului in a carui raza teritoriala se afla sediul sau social;
- se incadreaza in categoria microintreprinderilor in conditiile Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale OUG nr. 6/2011;
- este infiintata de un intreprinzator debutant, ca asociat unic, sau de cel mult 5 intreprinzatori debutanti asociati;
- este administrata de asociatul unic, de unul sau mai multi administratori dintre asociati;
- sa nu fi depasit plafonul de minimis de 200.000 de euro pe durata a trei exercitii financiare pentru o intreprindere unica si 100.000 de euro pe durata a trei exercitii financiare pentru beneficiarii care desfasoara activitati de transport de marfuri in contul tertilor sau contra-cost;
- sa nu aiba datorii la bugetul general consolidat si la bugetele locale, atat pentru sediul social, cat si pentru toate punctele de lucru;
- sa nu fie in stare de dificultate – dizolvare, reorganizare judiciara, lichidare, executare silita, inchidere operationala, insolventa, faliment sau suspendare temporara a activitatii;
- sa nu fi fost subiectul unei decizii a Comisiei Europene / OTIMMC de recuperare a unui ajutor de stat sau, in cazul in care au facut obiectul unei astfel de decizii, aceasta sa fie deja executata si creanta integral recuperata, cu penalitati aferente.
- are in obiectul de activitate cel mult 5 grupe de activitate prevazute de clasificarea activitatilor din economia nationala in vigoare (CAEN Rev 2).
In ce domenii nu pot activa firmele debutante?
Legislatia in vigoare stabileste o serie de limitari atunci cand vine vorba de grupele de activitate ce pot fi incluse ca obiect de activitate al unei societati debutante.
Astfel, NU se vor putea obtine bani pentru:
- intermedieri financiare si asigurari;
- tranzactii imobiliare;
- activitati de jocuri de noroc si pariuri;
- productie sau comercializare de armament, munitii, explozibili, tutun, alcool, substante aflate sub control national, plante, substante si preparate stupefiante si psihotrope (de exemplu: fabricarea explozivilor, fabricarea produselor din tutun sau comertul cu amanuntul al bauturilor);
- activitati de pescuit si acvacultura;
- activitati legate de productia primara a produselor agricole;
- ajutoare destinate agentilor economici care activeaza in sectorul carbonifer;
- ajutoare pentru achizitionarea vehiculelor de transport rutier de marfa acordate agentilor economici care au ca obiect de activitate prestarea de servicii de transport rutier de marfa in contul tertilor sau contra cost.
Inscrierile se fac on-line
Noul act normativ completeaza si clarifica anumite aspecte legate de implementare practica a programului destinat antreprenorilor debutanti in afaceri.
Conform noilor reglementari, inscrierea proiectelor in acest program se va face exclusiv on-line pe site-ul www.aippimm.ro, pe baza de username si parola, in sesiuni semestriale de 15 zile calendaristice, pana la epuizarea bugetului alocat programului.
Dupa crearea contului de inscriere aplicatia va trimite automat pe adresa de e-mail a solicitantului un mesaj si un link de confirmare. Dupa confirmare, aplicatia de inregistrare a planului de afaceri va deveni activa pentru completarea on-line a planului de afaceri si incarcarea in aplicatie a documentelor solicitate.
“In vederea inscrierii in cadrul programului, microintreprinderea «SRL-D» va completa si va transmite planul de afaceri incepand cu ora 10.00 a primei zile de inscriere, timp de 15 zile calendaristice de la demararea inscrierii in program, pana la ora 20.00 a ultimei zile de inscriere, cu posibilitatea de deschidere a unei noi sesiuni de inscriere pana la epuizarea bugetului alocat programului”, se precizeaza in textul de lege.
Pana acum, potrivit vechilor prevederi, inscrierea on-line a proiectelor se facea in sesiune continua.
Atentie! In cazul in care nu sunt completate coerent si cu detalii toate punctele si subpunctele din cadrul fiecarei sectiuni a planului de afaceri, aplicantul va primi scrisoare de respingere.
Evaluarea planurilor de afaceri se va face dupa noi criterii
Cele mai recente dispozitii introduc si noi criterii pe baza carora vor fi evaluate planurile de afaceri inscrise in programul SRL-D.
Astfel, admiterea in program se va face in ordinea punctajului obtinut la evaluarea planurilor de afaceri depuse on-line, punandu-se astfel accentul pe calitatea planului de afaceri. Inainte de aceasta modificare, admiterea in program se facea in functie de ordinea inscrierilor.
Mai precis, de acum inainte punctajul minim acceptat este de 60 puncte din totalul celor 100 posibile, iar aplicatia SRL-D va genera automat aplicantilor ce nu se inscriu in punctajul minim mesajul „nu indepliniti criteriul de minim 60 de puncte” in momentul transmiterii planului de afaceri.
La punctaje egale, departajarea se va face in functie de urmatoarele criterii:
- numarul de locuri de munca ce urmeaza a fi create in cadrul proiectului;
- achizitia de echipamente tehnologice;
- activitatea pe care acceseaza programul;
- curs de anteprenoriat;
- asociatul/administratorul SRL-D este somer sau absolvent din anul precedent la data inscrierii la Registrul Comertului;
- data si ora inscrierii in program.
Dupa aceasta etapa, aplicatia electronica va genera un numar de identificare pentru fiecare proiect, denumit numar RUE, adica numar in Registrul Unic Electronic.
Important! Microintreprinderile SRL-D vor putea beneficia de finantare in cadrul programului o singura data.
Evaluarea planurilor de afaceri se face pe baza punctajului obtinut, iar verificarea veridicitatii si coerentei informatiilor inscrise in planul de afaceri se realizeaza de catre OTIMMC. Pana acum, evaluarea planului de afacere era realizata de Ministerul Economiei.
Avizarea verificarilor se face de catre DPAIPIMM.
Aplicantii ale caror planuri de afaceri se implementeaza cu componenta de credit si care obtin cel putin punctaj minim in urma verificarilor efectuate vor incheia contractul de finantare cu OTIMMC dupa prezentarea dovezii cofinantarii. Dovezile de cofinantare pot fi urmatoarele:
- contractul de credit emis de un finantator de credit autorizat;
- dovezile certe privind capacitatea de cofinantare a proiectului, respectiv prezentarea scrisorii de confort, extras de cont care sa demonstreze ca beneficiarul dispune de suma necesara cofinantarii/contract/linie de credit, emise de un finantator de credit autorizat din Romania si care vor acoperi cel putin valoarea finantarii proprii a proiectului, respectiv procentul de cofinantare din cheltuieli eligibile.
Tipurile de ajutor financiar si alte facilitati acordate
Prin Program se finanteaza implementarea Planurilor de Afaceri, in ordinea descrescatoare a punctajelor obtinute, in urmatoarele conditii:
- alocatie Financiara Nerambursabila – maxim 50% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului, dar nu mai mult de 44.821 lei/beneficiar;
- contributie proprie sau credit bancar – minim 50% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului.
Obiectul finantarii trebuie sa se incadreze in una sau mai multe din urmatoarele categorii eligibile:
1. Investitiile in active corporale referitoare la:
- Terenuri pentru realizarea de constructii/amenajare efectuate in cadrul proiectului, destinate activitatii pentru care s-a solicitat finantarea;
- Achizitionarea de spatii destinate realizarii activitatii pentru care s-a solicitat finantare (spatii de birouri, productie, depozitare etc);
- Achizitionarea de mobilier pentru dotarea spatiilor amenajate;
- Echipamente tehnologice, masini, utilaje si instalatii de lucru, aparate si instalatii de masura, control si reglare, tehnica de calcul etc;
- Achizitionarea de autoutilitare din categoria N1, N2, N3, cu exceptia vehiculelor de teren simbol G;
2. Investitiile in active necorporale referitoare la: brevete de inventie, design industrial, marci de produse si servicii (francize, etichetare ecologica, licente si software, etc.); realizare site (maxim 10.000 lei).
3. Alte costuri de operare referitoare la:
- Costuri curente: materii prime, marfuri, materiale consumabile, materiale auxiliare;
- Costuri de personal: salarii, costuri asigurari sociale;
- Costuri de training si formare personal;
- Servicii externe: contabilitate, consultanta fiscala, consultanta juridica, consultanta in management, consultanta IT, consultanta PR, consultanta pentru intocmirea planului de afaceri (aceasta fiind singura cheltuiala care se poate realiza inainte de semnarea contractului de finantare), costuri legate de incalzire, gaz, electricitate, curatenie, reparatii, asigurare, apa/canal, gunoi, costuri legate de procesul de vanzare; costuri administrative, chirii pentru spatii de birouri, productie, de desfasurare activitati comerciale si prestari servicii, depozitare ec.
Nota: Solicitantul va face dovada inchirierii spatiului pentru care solicita chiria pe o perioada de cel putin 3 ani.
Pentru a fi incluse in investitia eligibila, activele corporale si necorporale trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
- sa ramana in proprietatea microintreprinderii SRL-D care a beneficiat de ajutor de minimis minimum 3 ani;
- sa fie considerate active (mijloace fixe) sau obiecte de inventar;
- sa fie achizitionate in conditii de piata, respectiv sa fie intocmit un dosar de achizitie;
- sa fie incluse in categoria activelor proprii ale microintreprinderii SRL-D, sa ramana in locatia acesteia pentru cel putin 3 ani.
Pe langa alocatia nerambursabila in valoare de cel mult 44.821 lei (echivalentul a 10.000 euro), Fondul National de Garantare al Creditelor pentru IMM acorda garantii pentru creditele contractate de „SRL-D” in vederea realizarii planurilor de afaceri acceptate de Agentie, pana la cel mult 80% din valoarea creditului solicitat, in limita sumei de 80.000 euro, echivalentul in lei.
Totodata, firmele SRL-D sunt scutite de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate de angajatori, potrivit legii, pentru veniturile aferente timpului lucrat de cel mult patru salariati, angajati pe perioada nedeterminata. Aceasta perioada constituie stagiu de cotizare in sistemul public de pensii, iar pentru stabilirea si calculul drepturilor prevazute deLegea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, se utilizeaza castigul salarial mediu brut lunar, pentru care asiguratul plateste contributia individuala de asigurari sociale. Pentru fiecare salariat, scutirea nu se acorda pentru veniturile salariale lunare care depasesc cuantumul castigului salarial mediu brut pe economie din anul anterior.
De asemenea, pentru operatiunile de inmatriculare efectuate la Oficiile Registrului Comertului, pentru inregistrarea microintreprinderii nu sunt datorate taxe, solicitantul fiind scutit si de la plata acestora.
Programul a fost prelungit pana in 2020
In vara anului 2013, Guvernul a decis sa prelungeasca acest program pana in anul 2020, pentru ca un numar de cel putin 550 de debutanti in afaceri pe an sa beneficieze de sprijin financiar din partea statului pentru inca sapte ani.
“Luand in considerare necesitatea aplicarii lui si in urmatorii ani, Guvernul a aprobat prin hotarare prelungirea aplicarii acestui program pentru perioada 2013-2020, pentru un numar de cel putin 550 de beneficiari in fiecare an, prin asigurarea, din bugetul aprobat anual Ministerului Economiei a sumelor necesare pentru plata alocatiilor financiare nerambursabile necesare”, informa Guvernul in 2013.
Nota: Potrivit reglementarilor in vigoare, solicitantii care nu au acces la un computer beneficiaza pentru inscrierea on-line de asistenta gratuita din partea OTIMMC din raza teritoriala a SRL-D, primind consiliere, instruire si sprijin din partea institutiei.
2- Simptome de disfunctie renala pe care le ignori cel mai adesea
Prevalenta bolilor renale este ingrijorator de mare, in conditiile in care expunerea noastra din ce in ce mai mare la toxine ne face tot mai vulnerabili la astfel de afectiuni. Odata ce functia renala devine compromisa, impactul se rasfrange asupra intregii sanatati corporale. De aceea este important sa stii cum sa recunosti semnele de leziuni renale si metodele naturale la care poti apela pentru a sprijini functia renala.
Durerile lombare sunt primele si cele mai concludente semne ale disfunctiilor renale sau a incetinirii activitatii normale a rinichilor.
Uneori aceste simptome se resimt doar pe o parte a corpului, care se intensifica atunci cand dormi pe partea respectiva. Localizarea durerii indica faptul ca este afectat rinichiul de pe acea parte. In schimb, de cele mai multe ori durerea radiaza si in segmentul opus al corpului, sau ajunge sa cuprinda in timp ambele segmente.
Un exemplu tipic este resimtirea acestor dureri dimineata la trezire sau in toiul noptii, fie doar pe o parte, fie in regiunea ambilor rinichi. Durerile sunt asociate adeseori cu urinare incompleta si dureroasa. Dupa urinare, simptomele se atenueaza sau pot disparea complet.
Acesta este un semnal de alarma cu privire la disfunctiile renale care, din fericire, se instaleaza de timpuriu. Ascultarea acestui simptom creste eficienta tratamentelor existente.
Eruptiile cutanate, mancarimea si uscarea pielii
Rinichii ajuta la eliminarea deseurilor din sange, astfel incat atunci cand nu isi indeplinesc in mod eficient aceste atributii, deseurile acumulate pot cauza eruptii cutanate, precum si senzatii accentuate de mancarime, arsura, usturime si uscaciune a pielii.
Iritatiile pielii sunt un semn precoce al leziunilor renale, unul pe care ar trebui sa-l iei in serios. Degeaba folosesti creme dermatologice daca nu iei nici un fel de masuri pentru remedierea problemelor de fond.
Modificarile functiei renale
Deoarece rinichii sunt responsabili cu productia de urina, disfunctiile se rasfrang imediat asupra frecventei de urinare si a calitatii urinei. Principalele modificari sunt:
• Urina cu aspect spumos
• Cresterea frecventei de urinare pe timpul noptii
• Crestere generalizata a frecventei de urinare in combinatie cu o crestere cantitativa a productiei de urina si modificari de aspect (paloare a urinei)
• Scadere generalizata a frecventei de urinare in combinatie cu o scadere cantitativa a productiei de urina si modificari de aspect (urina de culoare inchisa)
• Senzatie de presiune la urinare sau urinare dificila
• Urinare cu sange
Aceste modificari preliminare ale functiei urinare sunt semne ale unor probleme renale moderate, in timp ce modificarile de coloratie a urinei pot semnala leziuni acute.
Aparitia de edeme localizate
Rinichii elimina deseurile si fluidele excedentare din organism, astfel incat atunci cand aceste organe nu functioneaza in mod corespunzator si nu isi indeplinesc functiile in intregime, corpul ajunge sa retina lichid. Rezultatul este adesea umflarea fetei, mainilor, picioarelor, gleznelor, si picioarelor.
In acest moment, leziunile renale au devenit mult mai acute si necesita imediat interventie medicala.
Oboseala si senzatie de slabiciune
Rinichii produc un hormon numit eritropoietina, care sprijina productia de celule rosii sau hematii, principalele responsabile cu transportul de oxigen pe calea sangelui. Bolile renale au drept consecinta scaderea nivelurilor acestui hormon, ceea ce duce la anemie.
Oxigenarea defectuoasa a tesuturilor provoaca oboseala si stari de slabiciune generala, ceea ce reclama o interventie medicala prompta.
Cauze ale disfunctiilor renale
Una din principalele cauze ale problemelor renale o constituie intoxicarea cu un metal greu numit cadmiu, intalnit mai ales in mediile de combustie a petrolului si a carbunelui si in zonele de incinerare a deseurilor municipale. Cadmiul se intalneste, de asemenea, in ingrasamintele fosfatice care contamineaza adesea alimentele pe care le consumam.
Este important sa retii faptul ca fumatorii inhaleaza in mod direct cadmiu in plamani. Nivelurile de cadmiu sunt cel putin de doua ori mai crescute in randul fumatorilor comparativ cu persoanele nefumatoare.
Moduri de a sprijini functia renala
Principalele moduri prin care poti imbunatati in mod natural functia renala sunt regimurile alimentare si modificarea stilului de viata.
Mai intai de toate, renunta la fumat si evita mediile si produsele care contin cantitati excesive de cadmiu. Fa multa miscare, bea apa in cantitati adecvate, si consuma in fiecare zi suc de afine neindulcit.
De asemenea, ar fi bine sa iei in considerare folosirea de produse naturiste pe baza de matase de porumb, boabe de ienupar, frunze de strugurii-ursului, coada-calului, radacina de brusture, flori de splinarita si de Chanca Piedra.
– See more at: http://www.secretele.com/2015/07/cele-5-simptome-de-disfunctie-renala-pe.html#sthash.WN2cFsSF.1SrXZqcH.dpuf
3- TOP 10 cele mai haioase citate despre PROSTIE!
Prostia este ca aerul, o găsești peste tot! Dacă este să dăm o definiție oficială a prostiei putem spune că aceasta este caracteristica unei persoane de a fi lipsite de inteligență, de a fi ignorant sau incult.
TOP 10 lucruri senzaționale realizate de citatele lui Tony Poptămaș!
Cu toate acestea să lăsăm aceste citate ale unor oameni celebri să vorbească de la sine!
4- Cele mai importante 123 de modificari ale Codului Fiscal. Vezi sinteza finala a schimbarilor Codurilor Fiscal si a celui de Procedura Fiscala
- A. Modificari Impozit pe profit
1. cota impozitului pe dividende scade de la 16% la 5%, incepand cu 1 ianuarie 2017;
2. introducerea definitiei pentru termenii “retinere la sursa” si pentru “impozite si contributii sociale cu retinere la sursa”, avand in vedere Decizia Curtii Constitutionale 363/2015 prin care art 6 din Legea 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale a fost declarat neconstitutional;
3. simplificarea modului de calcul al cheltuielilor de protocol deductibile si a rezervei legale, prin raportare la rezultatul contabil, fara a se mai ajusta cu veniturile neimpozabile si cheltuielile aferente acestor venituri, cota de 2% ramanand aceeasi;
4. rezerva legala se determina prin raportare la rezultatul contabil (fara a se mai ajusta cu veniturile neimpozabile si cheltuielile aferente acestor venituri) si poate constitui element similar veniturilor, impozitata ca atare proportional, in cazul reducerii capitalului social;
5. in cazul cheltuielilor cu sponsorizarea, limita de 3 la mie din cifra de afaceri a fost majorata la 5 la mie din cifra de afaceri, celelalte conditii ramanand neschimbate;
6. cheltuielile sociale sunt deductibile in limita unei cote de pana la 5% (inainte, limita era de 2%), aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului;
7. in cazul deducerii ajustarilor pentru deprecierea creantelor, a fost eliminataconditia conform careia veniturile aferente creantelor trebuiau sa fie incluse in veniturile impozabile ale contribuabilului;
8. pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor sunt deductibile si in cazul in care au fost incheiate contracte de asigurare pentru acele sume;
9. ajustarile pentru deprecierea mijloacelor fixe amortizabile pot fi considerate deductibile, daca se indeplinesc o serie de conditii (inainte, acestea erau nedeductibile integral);
10. modificari in stabilirea gradului de indatorare calculat in vederea deducerii cheltuielilor cu dobanzile si diferentele de curs valutar aferente anumitor imprumuturi; de asemenea, a fost redusa si rata dobanzii utilizata pentru imprumuturile in valuta de la 6% la 4%;
11. in cazul mijloacelor de transport (3.500 kg si 9 scaune), pentru cheltuielile reprezentand diferente de curs valutar inregistrate ca urmare a derularii unui contract de leasing , limita de 50% se aplica asupra pierderii nefavorabile de curs valutar, si nu asupra cheltuielilor inregistrate;
12. castigurile sau pierderile rezultate din vanzarea ori din scoaterea din functiune a mijloacelor de transport supuse limitarii de amortizare nu se determina in functie de valoarea fiscala a acestora, diminuata cu amortizarea fiscala ci se tine cont de valoarea contabila neamortizata;
13. dobanzile/majorarile de intarziere, amenzile, confiscarile si penalitatile, datorate catre autoritatile romane/straine sunt deductibile daca sunt aferente contractelor incheiate cu aceste autoritati;
14. cheltuielile efectuate in numele unui angajat la schemele de pensii facultative si cu primele de asigurare voluntara de sanatate, sunt integral deductibile pentru societate indiferent de suma (daca insa se depaseste limita de 400 euro/participant pentru fiecare dintre cele 2 cheltuieli, atunci sumele care depasesc acele limite sunt considerate venituri salariale);
15. introducerea unor noi criterii pentru ca cheltuielile cu bunurile de natura stocurilorsau cu mijloacele fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile sa fie deductibile fiscal (nu e obligatoriu sa fi fost asigurate, se accepta si daca au fost degradate calitativ si se face dovada distrugerii si daca au termen de valabilitate/expirare depasit);
16. cheltuielile inregistrate in evidenta contabila, indiferent de natura lor, dovedite ulterior ca fiind legate de fapte de coruptie sunt considerate nedeductibile;
17. cheltuielile deductibile sunt considerate cele efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, eliminandu-se lista de exemple din vechiul Cod fiscal (cheltuielile de transport si de cazare in tara si in strainatate, efectuate pentru salariati si administratori, cheltuielile de reclama si publicitate efectuate in scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor, in baza unui contract scris, cheltuielile pentrumarketing, studiul pietei, promovarea pe pietele existente sau noi, participarea la targuri si expozitii etc);
18. modificarea termenului de depunere a Formularului 014 pentru entitatile care opteaza sa isi modifice anul fiscal (“15 zile de la data inceperii anului fiscal modificat”, in loc de “cel putin 30 de zile calendaristice inainte de inceputul anului fiscal modificat”);
19. in cazul celor care isi modifica anul fiscal, dreptul organului fiscal de a stabiliimpozitul pe profit se prescrie in termen de 5 ani incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care se implinesc 6 luni de la incheierea anului fiscal pentru care se datoreaza obligatia fiscala;
20. eliminarea din categoria entitatilor supuse cotei speciale de impozit de 5% a celor care desfasoara activitati de natura pariurilor sportive;
21. deducerile fiscale prevazute in cazul cheltuielilor de cercetare-dezvoltare NU se recalculeaza in cazul nerealizarii obiectivelor proiectului de cercetare-dezvoltare;
22. in cazul scutirii de impozit a profitului reinvestit, a fost introdusa o noua categorie de active (calculatoare electronice si echipamente periferice, masini si aparate de casa, de control si de facturare, precum si in programe informatice ¬ clasa 2.2.9 din Catalog);
23. la aplicarea facilitatii constand in scutirea de impozit a profitului reinvestit, in situatia in care in trimestrul in care activele sunt puse in functiune se inregistreazapierdere contabila, iar in trimestrul urmator sau la sfarsitul anului se inregistreaza profit contabil, impozitul pe profit aferent profitului investit nu se recalculeaza;
24. dividendele primite de la o persoana juridica romana sunt neimpozabile,eliminandu-se astfel conditia introdusa la 1 ianuarie 2014 conform careia entitatea care primeste dividendele trebuie sa detina la data inregistrarii acestora, pe o perioada neintrerupta de 1 an, minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice care distribuie dividende;
25. noi modificari in categoria veniturilor neimpozabile;
26. cultele religioase, institutiile de invatamant particular acreditate, precum si cele autorizate si asociatiile de proprietari sunt eliminate din categoria entitatilor scutite de impozit pe profit, dar veniturile enumerate in lege vor fi considerate nedeductibile;
27. corelarea tratamentului contabil cu cel fiscal in cazul erorilor inregistrate in contabilitate (semnificative sau nesemnificative);
28. se introduce termenul de “tranzactii transfrontaliere“, iar cele care sunt calificate ca fiind artificiale de organul fiscal competent NU vor face parte din domeniul de aplicare a conventiilor de evitare a dublei impuneri;
29. in cazul sediilor permanente, rezultatul fiscal se stabileste tinand cont de noi conditii.
30. in cazul contribuabililor care aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit anual, cu plati anticipate efectuate trimestrial, platile anticipate aferente trimestrului IV se declara si se platesc pana la data de 25 decembrie, respectiv pana la data de 25 a ultimei luni din anul fiscal modificat.
- B. Modificari Microintreprinderi
1. entitatile care desfasoara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale NU pot fi microintreprinderi;
2. daca se depaseste plafonul de 65.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, se datoreaza impozit pe profit incepand cu acel trimestru, luand in considerare veniturile obtinute si cheltuielile suportate incepand cu acel trimestru si nu de la inceputul anului fiscal cum se proceda anterior;
3. introducerea unei cote de impozitare reduse de 1%, cu indeplinirea anumitor conditii in ceea ce priveste numarul de salariati si perioada de angajare;
4. modificarea bazei impozabile in sensul eliminarii veniturilor din provizioane, ajustari pentru depreciere sau pentru pierdere de valoare, doar daca au fost recunoscute in categoria cheltuielilor nedeductibile la calculul profitului impozabil;
5. adaugarea la baza de impozitare a anumitor rezerve reduse sau anulate (din reevaluare, din facilitati fiscale), care au fost deduse la calculul profitului impozabil si nu au fost impozitate in perioada in care microintreprinderile au fost si platitoare de impozit pe profit;
6. modificarea regimului de la impozit profit la impozit pe venit se comunica organului fiscal pana la 31 martie inclusiv a anului urmator (anterior, termenul era 31 ianuarie a anului urmator);
7. persoanele juridice care se infiinteaza in cursul unui an fiscal trebuie sa comuniceorganului fiscal competent aplicarea regimului microintreprinderilor, in termen de 30 de zile de la infiintare, mentiunea din cererea de inregistrare la registrul comertului nemaifiind suficienta;
8. pentru declararea, retinerea si plata impozitului pe dividendele platite, catre o persoana juridica romana, microintreprinderile sunt obligate sa aplice aceleasi prevederi ca si entitatile platitoare de impozit pe profit (minim 10% din capital pe o perioada minima de 1 an).
- C. Modificari Impozit pe venit
1. modificarea listei aferente veniturilor neimpozabile;
2. majorarea termenelor in care contribuabilul trebuie sa notifice organului fiscal inceperea sau incetarea unei activitati de la 15 zile la 30 de zile;
3. reducerea impozitului pe dividende de la 16% la 5%, incepand cu 1 ianuarie 2017;
4. modificarea definitiei activitatilor independente, in sensul includerii si a veniturilor din activitati de productie;
5. adaugarea unor noi elemente de cheltuieli deductibile integral in cazul activitatilor independente;
6. precizarea faptului ca deducerea cheltuielilor reprezentand contributii socialeobligatorii se efectueaza de organul fiscal competent la recalcularea venitului net anual/ pierderii nete anuale;
7. majorarea plafonului aferent cheltuielilor sociale pana la 5% din fondul de salarii(in loc de 2%);
8. cotizatiile platite asociatiilor profesionale sunt deductibile in limita a 4.000 euro anual, in loc de 2% aplicata la o baza de calcul;
9. la calculul venitului net din drepturile de proprietate intelectuala, inclusiv din crearea unor lucrari de arta monumentala, cota de cheltuieli forfetara este de 40% (in loc de 20% si 25%);
10. modificarea listei veniturilor pentru care platitorii persoane juridice sau alte entitati care conduc evidenta contabila au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira impozit prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate; de asemenea, impozitul final retinut de 16% nu se mai aplica la venitul brut, ci la venitul brut din care se deduce cota forfetara de cheltuieli, dupa caz, si contributiile sociale obligatoriiretinute la sursa.
11. in cazul capitolului aferent veniturilor salariale, posibilitatea de acordare a diurnei si administratorilor, nu doar salariatilor;
12. neimpozitarea tichetelor cadou acordate acordate cu ocazia evenimentelor speciale (Paste, 1 iunie, Craciun si 8 martie);
13. cadourile si tichetele cadou oferite in situatiile de mai sus sunt neimpozabile pentru TOTI salariatii, nu doar pentru copiii angajatilor;
14. eliminarea avantajelor sub forma utilizarii in scop personal a vehiculelorpentru care cheltuielile sunt deductibile in cota de 50% din categoria avantajelor in natura;
15. majorarea sumelor acordate sub forma de deducere personala;
16. copiii minori ai contribuabilului, sunt considerati intretinuti. In acest caz, suma reprezentand deducerea personala se atribuie fiecarui contribuabil in intretinerea caruia/carora se afla acestia;
17. modificarea regulilor de determinare a impozitului pe veniturile din salarii;
18. in cazul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, inclusiv arenda, majorarea cotei de cheltuieli forfetara de la 25% la 40%;
19. majorarea plafonului neimpozabil in cazul veniturilor din pensii de la 1.000 lei la 1.050 lei, urmand ca apoi, in urmatorii 3 ani, sa creasca cu cate 50 de lei/an pana cand ajunge la plafonul de 1.200 lei;
20. in cazul veniturilor din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, notarii vor notifica organelor fiscale acea tranzactie in care valoarea declarata este inferioara valorii minime stabilite prin studiul de piata realizat de catre camerele notarilor publici;
21. majorarea termenului de recuperare a pierderii fiscale de la 5 ani la 7 aniin cazul veniturilor obtinute din activitati independente, cedarea folosintei bunurilor si din activitati agricole, silvicultura si piscicultura.
- D. Modificari Contributii sociale
1. includerea veniturilor din activitati independente in categoria asupra carora se aplica contributia la asigurarile sociale (CAS), chiar daca se obtin si venituri de natura salariala;
2. cadourile si tichetele cadou oferite cu anumite ocazii nu intra in baza de calcul a contributiilor sociale pentru TOTI salariatii, nu doar pentru copiii angajatilor;
3. pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente in sistem real, baza lunara de calcul al CAS, in cazul platilor anticipate, o reprezinta echivalentul a 35% din castigul salarial mediu brut, urmand ca la regularizare sa se achite si diferentele pana la nivelul plafonului maxim lunar echivalent a 5 salarii medii brute;
4. pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala pentru care impozitul pe venit se retine la sursa, baza lunara de calcul al CAS o reprezinta diferenta dintre venitul brut si cheltuiala determinata prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut si nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut, in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia;
5. obligatiile de plata a CAS se stabilesc prin aplicarea cotei pentru contributia individuala (10,5%) asupra bazelor de calcul, insa contribuabilii POT OPTA pentru cota integrala de CAS corespunzatoare conditiilor normale de munca, respectiv 26,3%;
6. incepand cu 1 ianuarie 2017, in cazul veniturilor salariale, daca totalul veniturilor obtinute lunar este mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut, CASS individuala se calculeaza in limita acestui plafon;
7. pentru persoanele fizice cu venituri din pensii, baza lunara de calcul al CASS o reprezinta numai partea de venit care depaseste valoarea unui punct de pensiestabilit pentru anul fiscal respectiv, eliminandu-se plafonul anterior de 740 lei;
8. pentru veniturile din pensii realizate incepand cu 1 ianuarie 2017, in situatia in care venitul considerat baza de calcul depaseste valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut, CASS individuala se calculeaza in limita acestui plafon;
9. incepand cu 1 ianuarie 2017, in cazul veniturilor din activitati independente, baza lunara de calcul nu poate fi mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut in vigoare in anul pentru care se stabileste contributia;
10. incepand cu 1 ianuarie 2017, includerea veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala in baza de calcul a CASS, chiar daca beneficiarul obtine venituri din salarii, pensii sau alte activitati independente;
11. in anul 2016, persoanele care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala sau din dividende NU datoreaza CASS pentru aceste venituri, daca obtin venituri din salarii, venituri sub forma indemnizatiilor de somaj, venituri din pensii mai mici de 740 lei, venituri din PFA, II, profesii libere, venituri din activitati agricole;
12. incepand cu 1 ianuarie 2017, includerea veniturilor din dividende in baza calcul a CASS, chiar daca beneficiarul obtine venituri din salarii, pensii sau activitati independente, aplicandu-se insa plafonarea bazei lunare la 5 castiguri salariale medii brute;
13. persoanele fizice care nu obtin venituri si nu se incadreaza in categoriile de persoane exceptate de la plata CASS, datoreaza, lunar, CASS si au obligatia sa solicite inregistrarea la organul fiscal competent;
14. incepand cu 1 ianuarie 2017, regularizarea anuala a CASS este efectuata astfel: contributia anuala la asigurarile sociale de sanatate se calculeaza prin aplicareacotei individuale de 5,5% asupra bazei anuale de calcul determinata ca suma a bazelor lunare de calcul asupra carora se datoreaza CASS; baza anuala de calcul NU poate fi mai mica decat valoarea a 12 salarii de baza minime brute pe tara si nici mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut inmultita cu 12 luni;
- E. Modificari TVA
1. incepand cu 1 ianuarie 2016, cota standard de TVA va scadea de la 24% la 20%, iar incepand cu 1 ianuarie 2017 se va reduce la 19%;
2. introducerea taxarii inverse in cazul cladirilor, partilor de cladire si a terenurilor de orice fel, pentru a caror livrare se aplica regimul de taxare prin efectul legii sau prin optiune;
3. introducerea taxarii inverse, pana la 31 decembrie 2018, in cazul telefoanelor mobile, tabletelor PC, laptop-urilor, consolelor de jocuri si a dispozitivelor cu circuite integrate;
4. modificarea definitiei activelor corporale fixe, in sensul ca sunt incadrate toate imobilizarile corporale;
5. modificarea definitiei bunurilor de capital si implicit a regulilor de ajustare a TVA in cazul acestora, in sensul ca in categoria bunurilor de capital intra si activele cu durata de amortizare mai mica de 5 ani;
6. modificarea componentei plafonului de scutire de 220.000 lei;
7. ajustarea bazei de impozitare in cazul creantelor neincasate se face si in cazul punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata, nu doar in urma inchiderii procedurii falimentului;
8. introducerea unei prevederi conform careia baza de impozitare a bunurilor de natura alimentara al caror termen de consum a expirat si care nu mai pot fi valorificate va fi stabilita intr-o procedura stabilita prin normele metodologice;
9. introducerea cotei reduse de TVA de 5% si in cazul livrarii de manuale scolare, carti, ziare si unele reviste, precum si pentru serviciile constand in permiterea accesului la castele, muzee etc, pentru care anterior se utiliza cota redusa de TVA de 9%;
10. incadrarea evenimentelor sportive in categoria operatiunilor pentru care se aplicaTVA redusa de 5%;
11. modificarea plafonului de la 380.000 lei la 450.000 lei, in cazul aplicarii cotei reduse de TVA de 5% pentru locuintele sociale;
12. se aduc o serie de precizari in cazul vanzarii de constructii noi;
13. introducerea unor prevederi pentru o serie de situatii cu care se pot confrunta entitatile care aplica pro-rata;
14. prevederi mai clare cu privire la momentul in care radierea din ROI este efectuata;
15. reguli noi si extinderea categoriilor de persoane care tebuie sa aplice pro-rata;
16. exercitarea dreptului de deducere a TVA in cel mult 1 an de la primirea facturii de corectie de catre beneficiarul operatiunilor, in cazul in care organul fiscal a stabilit TVA colectata furnizorilor pe perioada inspectiei fiscale;
17. nepreluarea in primul Decont de TVA depus dupa data inscrierii organului fiscal la masa credala, a TVA cumulata de plata cu care organul fiscal s-a inscris la masa credala;
18. nepreluarea soldului sumei negative a TVA in primul Decont de TVA depus dupa data deschiderii procedurii de insolventa, fiind obligatorie solicitarea rambursarii de TVA prin corectarea decontului perioadei fiscale anterioare;
19. eliminarea prevederilor referitoare la raspunderea individuala si in solidar pentruplata taxei;
20. posibilitatea de a renunta la cererea de rambursare a TVA pe baza uneinotificari depuse la autoritatile fiscale;
21. atunci cand este obligatorie ajustarea bazei impozabile, iar furnizorul nu emite factura de corectie, beneficiarul trebuie sa emita o autofactura in vederea ajustarii taxei deductibile, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care au intervenit evenimentele respective;
22. se elimina termenul pana la care NU se face plata TVA in vama pentru persoanele care au obtinut certificate de la organele competente, potrivit OMFP 500/2007 pentru aprobarea Normelor privind procedura de acordare a certificatului de amanare de la plata in vama a TVA si de eliberare a garantiei pentru importurile de bunuri;
23. eliminarea prevederii conform careia de la data de 1 ianuarie 2017, NU se face plata efectiva a TVA la organele vamale de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, ceea ce inseamna ca in continuare TVA aferenta importurilor se va plati la organul vamal.
- F. Modificari Impozite si taxe locale
1. eliminarea taxei hoteliere;
2. introducerea unor noi cladiri in categoria celor scutite de impozit;
3. consiliile locale pot hotari acordarea unor scutiri sau reduceri ale impozitelor;
4. eliminarea prevederilor conform carora persoanele fizice care au in proprietate doua sau mai multe cladiri datoreaza un impozit pe cladiri majorat;
5. clasificarea cladirilor in rezidentiale, nerezidentiale si cu destinatie mixta;
6. in cazul cladirilor rezidentiale detinute atat de persoane fizice, cat si de persoane juridice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre0,08%-0,2%, asupra valorii impozabile a cladirii;
7. in cazul cladirilor nerezidentiale detinute atat de persoane fizice, cat si de persoane juridice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre0,2-1,3% asupra valorii cladirii;
8. pentru cladirile nerezidentiale detinute de persoane fizice, valoarea impozabila trebuie stabilita prin raport de evaluare daca aceasta nu a fost construita sau dobandita in ultimii 5 ani;
9. daca valoarea unei cladiri nerezidentiale detinuta de o persoana fizica nu poate fi calculata, impozitul se determina prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile determinate ca si cand cladirea ar fi fost rezidentiala;
10. in cazul cladirilor cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential cu impozitul determinat pentru suprafata folosita in scop nerezidential;
11. in cazul persoanelor fizice, daca la adresa cladirii cu destinatie mixta este inregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza conform regulilor aplicabile cladirilor rezidentiale;
12. daca suprafetele folosite in scop rezidential si cele folosite in scop nerezidential nu pot fi evidentiate distinct, iar la adresa cladirii, o persoana fizica are inregistrata o companie, aceasta va avea regimul fiscal nerezidential numai in situatia cand se deduc cheltuielile cu utilitatile;
13. pentru cladirile nerezidentiale detinute atat de persoane fizice, cat si de persoane juridice, utilizate pentru activitati din domeniul agricol, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a cladirii;
14. in cazul in care proprietarul cladirii este o persoana juridica si acesta NU a actualizat valoarea impozabila a cladirii in ultimii 3 ani anteriori anului de referinta, cota impozitului/taxei pe cladiri este 5%;
15. este eliminata prevederea conform careia in cazul cladirii la care au fost executate lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, de catre locatar, din punct de vedere fiscal, acesta are obligatia sa comunice locatorului valoarea lucrarilor executate pentru depunerea unei noi declaratii fiscale, in 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective;
16. impozitul pe cladirile si terenurile aflate in proprietatea persoanelor fizice si juridice care sunt utilizate pentru prestarea de servicii turistice cu caracter sezonier, pe o durata de cel mult 6 luni in cursul unui an calendaristic, se reduce cu 50%. Reducerea se aplica in anul fiscal urmator celui in care este indeplinita aceasta conditie;
17. impozitul pe cladiri, impozitul pe teren si impozitul pe mijloacele de transport sunt datorate pentru intregul an fiscal de persoana care are in proprietate activul la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior, fara ca aceste impozite sa se mai calculeze pe fractiuni de an;
18. impozitul pe cladiri si pe teren se plateste anual, in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie inclusiv, insa taxa pe cladiri/teren se plateste lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare fiecarei luni din perioada de valabilitate a contractului prin care se transmite dreptul de concesiune, inchiriere, administrare ori folosinta;
19. eliminarea prevederii conform careia NU se datoreaza impozit pe terenul aferent unei cladiri, pentru suprafata de teren care este acoperita de o cladire;
20. scutirea de la plata impozitului pe mijloacele de transport a autovehiculelor actionate electric si a mijloacelor de transport folosite exclusiv pentru interventii in situatii de urgenta;
21. in cazul mijloacelor de transport hibride, impozitul se reduce cu minimum 50%,conform hotararii consiliului local;
22. consiliile locale pot hotari sa acorde scutirea sau reducerea impozitului pemijloacele de transport agricole utilizate efectiv in domeniul agricol;
23. modificarea prevederilor referitoare la cota de impozit aferenta impozitului pe spectacole si a scadentei acestuia;
24. autoritatile publice locale pot majora impozitele locale cu pana la 50% fata de nivelurile maxime stabilite in Codul fiscal, fata de 20% cat preciza legislatia anterioara;
25. pentru terenul agricol nelucrat timp de 2 ani consecutiv, consiliul local poate majora impozitul pe teren cu pana la 500% incepand cu al treilea an;
26. Consiliul local poate majora impozitul pe cladiri si impozitul pe teren cu pana la500% pentru cladirile si terenurile, neingrijite, situate in intravilan, criteriile de incadrare urmand a fi adoptate prin hotarare a Consiliilor Locale;
27. Incepand cu 1 ianuarie 2017, in cazul oricarui impozit sau oricarei taxe locale,sumele respective se indexeaza anual cu rata inflatiei, pana la data de 30 aprilie si nu o data la 3 ani cum se proceda anterior – nu va mai fi emisa o HG in acest sens;
- NOUL COD DE PROCEDURA FISCALA 2016 – modificari
In MOf nr 547 din 23 iulie 2015 a fost publicata Legea 207/2015 ¬ Noul Cod de procedura fiscala, care va intra in vigoare la 1 ianuarie 2016, moment in care OG 92/2003 va fi abrogata.
Incepem cu o veste buna! Sanctiunile aplicate in cazul majoritatii contraventiilor se reduc pentru persoanele juridice care nu se incadreaza in categoria contribuabililor mijlocii si mari, la nivelul celor aplicabile persoanelor fizice.
In continuare, va prezentam modificarile pe care noi le-am considerat a fi cele mai semnificative fata de legislatia curenta:
a) nivelul dobanzii scade de la 0,03% la 0,02%/zi de intarziere;
b) nivelul penalitatii de intarziere scade de la 0,02% la 0,01%/zi de intarziere;
c) pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de entitate si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere, se va datora o penalitate de nedeclarare de 0,08/zi;
d) aplicarea penalitatii de nedeclarare nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor,ci doar a penalitatii de intarziere;
e) in situatia in care obligatiile fiscale principale sunt stabilite de organul de inspectie fiscala ca urmare a nedepunerii declaratiei de impunere, se va aplica doar penalitatea de nedeclarare, fara a se mai impune si sanctiunea contraventionala pentru nedepunerea declaratiei;
f) in cazul obligatiilor datorate si neachitate bugetelor locale se datoreaza majorari de intarziere, nivelul acestora scazand de la 2% la 1%/luna sau fractiune de luna;
g) introducerea principiului “in dubio contra fiscum”, conform caruia daca dupa aplicarea regulilor de interpretare prevazute mai sus, prevederile legislatiei fiscale raman neclare, acestea se interpreteaza in favoarea contribuabilului;
h) introducerea unor termene de 2, 4 sau 6 luni pentru solutionarea cererilor contribuabililor (se aplica inclusiv rambursarilor de TVA);
i) extinderea situatiilor in care un contribuabil poate fi declarat inactiv, ceea ce inseamna ca ii sunt aplicabile prevederile din Codul fiscal privind efectele inactivitatii, respectiv nu pot fi deduse cheltuielile si TVA aferenta achizitiile;
j) modificarea termenului de prescriptie, in sensul ca acesta incepe sa curga de la data de 1 iulie (in loc de 1 ianuarie) a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala, ceea ce duce la o extindere a perioadei in care organul fiscal poate efectua o inspectie fiscala;
k) perioada supusa inspectiei fiscale incepe de la sfarsitul perioadei controlate anterior, in conditiile incadrarii in termenul de prescriptie, pentru toti contribuabilii, nu doar pentru cei mari; prevederea conform careia la contribuabilii care nu intra in categoria celor mari inspectia fiscala se efectueaza asupra creantelor nascute in ultimii 3 ani fiscali a fost abrogata;
l) durata efectuarii inspectiei fiscale este stabilita de organul de inspectie fiscala si poate fi de 180, 90 sau 45 de zile, in functie de categoria de contribuabil la care se refera;
m) contribuabilul are dreptul sa isi prezinte, in scris, punctul de vedere cu privire la constatarile organului de inspectie fiscala, in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data incheierii inspectiei fiscale (anterior, termenul era de 3 zile lucratoare);
n) durata efectuarii controlului inopinat este stabilita de conducatorul organului de control, in functie de obiectivele controlului, si nu poate fi mai mare de 30 de zile;
o) contestatia formulata se depune in termen de 45 de zile de la data comunicarii actului administrativ fiscal, sub sanctiunea decaderii (anterior, termenul era de 30 de zile), iar contestatorul poate solicita organului de solutionare competent sustinerea orala a contestatiei;
p) suspendarea executarii actului administrativ fiscal inceteaza de drept si fara nicio formalitate daca actiunea in anularea actului administrativ fiscal nu a fost introdusa in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de solutionare a contestatiei;
q) in situatia nesolutionarii contestatiei in termen de 6 luni de la data depunerii contestatiei, contestatorul se poate adresa instantei de contencios administrativ competenta pentru anularea actului. La calculul acestui termen nu sunt incluse perioadele in care procedura de solutionare a contestatiei este suspendata;
r) reducerea amenzilor aplicabile persoanelor juridice care nu se incadreaza in categoria contribuabililor mijlocii si mari la nivelul celor aplicabile persoanelor fizice pentru majoritatea contraventiilor; de exemplu, nedepunerea declaratiilor fiscale va fi sanctionata astfel:
– pentru contribuabilii mijlocii si mari, amenda va fi intre 1.000 lei si 5.000 lei;
– pentru persoane fizice si alte persoane juridice, amenda va fi intre 500 lei si 1.000 lei;
s) certificatul de atestare fiscala se emite in maximum 3 zile lucratoare de la data depunerii cererii, fata de 5 zile lucratoare cat se prevedea anterior;
t) se introduc prevederi suplimentare privind stabilirea raspunderii in solidar:
– atragerea raspunderii in solidar cu debitorul pentru anumite persoane, prevazute la art 25, priveste obligatiile fiscale principale si accesorii ale perioadei pentru care acestea au avut calitatea ce a stat la baza atragerii raspunderii solidare;
– raspunderea acestor persoane se stabileste prin decizie emisa de organul fiscal competent pentru fiecare persoana fizica sau juridica in parte, insa inaintea emiterii deciziei, organul fiscal trebuie sa efectueze audierea persoanei, aceasta avand dreptul sa isi prezinte in scris punctul de vedere, in termen de 5 zile lucratoare de la data audierii. Decizia de atragere a raspunderii solidare emisa fara audierea persoanei careia i s-a atras raspunderea este nula;
u) modificarea tarifelor de emitere a Solutiilor fiscale individuale anticipate de la echivalentul in lei al sumei de 1.000 de euro, la cursul comunicat de BNR in ziua efectuarii platii, astfel:
– tariful este de 5.000 euro, la cursul comunicat de BNR pentru ziua efectuarii platii, pentru contribuabilii mari;
– tariful este de 3.000 euro, la cursul comunicat de BNR pentru ziua efectuarii platii, pentru celelalte categorii de contribuabili/platitori.
v) organul fiscal central renunta la stabilirea creantei fiscale si nu emite decizie de impunere in situatia in care creanta fiscala principala este mai mica de 20 de lei; in situatia in care decizia are ca obiect mai multe tipuri de creante fiscale principale, plafonul se aplica totalului acestor creante;
w) regulile de compensare se aplica si sumei negative a TVA solicitata la rambursare de reprezentantul unui grup fiscal; astfel, aceasta se poate compensa cu obligatiile fiscale ale membrilor grupului fiscal, in urmatoarea ordine:
– obligatiile fiscale ale reprezentantului grupului fiscal;
– obligatiile fiscale ale celorlalti membri ai grupului fiscal, la alegerea organului fiscal central.
x) introducerea unor prevederi cu privire la modalitatea de stabilire a dobanzilor datorate in cazul impozitelor administrate de organul fiscal central pentru care perioada fiscala este anuala;
y) masurile asiguratorii pot fi luate si inainte de emiterea titlului de creanta, insa daca titlul de creanta nu a fost emis si comunicat in termen de cel mult 6 luni de la data la care au fost dispuse masurile asiguratorii, acestea inceteaza de drept; in cazuri exceptionale, acest termen poate fi prelungit pana la un an, de organul fiscal competent, prin decizie. Organul fiscal are obligatia sa emita decizia de ridicare a masurilor asiguratorii in termen de cel mult 2 zile de la implinirea termenului de 6 luni sau un an, dupa caz, iar in cazul popririi asiguratorii sa elibereze garantia;
z) precizarea faptului ca stabilirea cuantumului tranzactiilor pentru care contribuabilul are obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer, a termenelor pentru intocmirea acestuia, a continutului dosarului preturilor de transfer, precum si a conditiilor in care se solicita acesta vor fi aprobate prin ordin al presedintelui ANAF.